New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

قربانی دیگر باتلاق تریلر / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «خانه دختر»

:: 16 بهمن 1393  6:10:38 PM  ::

پگاه آهنگرانی، باران کوثری، حامد بهداد و رعنا آزادی ور - پوستر فیلم

پگاه آهنگرانی، باران کوثری، حامد بهداد و رعنا آزادی ور - پوستر فیلم "خانه دختر"

 

سی نت: مطمئنا برای کسانی که فیلم «خانه دختر» را تماشا کرده اند، این پرسش پیش می آید که چرا سناریوی فیلم، هم وزن نام و اعتبار «پرویز شهبازی» نبوده است؟
پاسخ این پرسش روشن است. شهبازی از زمانی که ایده ابتدایی این فیلمنامه را در ذهن می پروراند، بی شک در پی خلق یک تریلر امروزی بود؛ تریلری که پروداکشن آنچنانی نمی خواهد و از در درام هم وارد می شود. یک ایده بسیار خوب که در شکل اجرایی اش ناکام ماند.

خانه دختر، بسیار خوب شروع می شود. تعلیق ها، یک به یک قدرتمندتر می شوند و ضرباهنگ داستانی نیز تندتر. این روال رو به رشد، دقیقا تا نیمه فیلم اتفاق می افتد و از آنجا به بعد که داستان، به مرور فلاش بک ها می رسد، دچار افت به شدت محسوسی می گردد. به عبارتی، نویسنده خیلی زود دست به کشف رمز می زند و کدهایی که می دهد را یکی یکی برای مخاطب خود رو می کند اما نکته بسیار بدتر ماجرا آن است که لو رفتن کدهایی که نویسنده در نیمه ابتدایی فیلم به مخاطب می دهد، کاملا سطحی و اولیه و به دور از پیچیدگی های جذاب و تامل آور یک تریلر قوی است. در ابتدای فیلم، این گمانه بسیار قوی مطرح می شود که سمیرا خودکشی کرده یا در حادثه ای، توسط غریبه ها کشته شده باشد و یک احتمال بسیار خفیف که ممکن است قتل به دست فردی خودی صورت گرفته باشد که در انتها معلوم می شود همان گمانه به شدت قوی درست بوده است؛ و گمانه های دیگری از این دست که در خود فیلم مطرح شده بودند و الزامی نداشت که بدون رخ دادن غائله خاصی، دوباره بیان شوند.

از این حیث، فیلم دو نیمه کاملا متفاوت دارد؛ یک نیمه به شدت قوی و پرتعلیق و یک نیمه به شدت رخوت انگیز و خنثی. مخاطب وقتی در نیمه ابتدایی فیلم قرار دارد گمان می کند که با یکی از بهترین تریلرهای تاریخ سینمای ایران مواجه است که حتی می تواند به نمونه های موفق بین المللی پهلو بزند اما این گمان خیلی زود، از بین می رود چرا که نویسنده تلاش نمی کند تا معنای عمیقی به جنس تعلیق های خود بدهد و تنها در پی تعلیق آفرینی کاذب است؛ موارد مصداقی تعلیق های بی کارکرد این چنینی در طول فیلم بسیار است؛ از قضیه اس ام اس ها و خاموش کردن گوشی سمیرا پس از مرگش تا نحو صحبت کردن منصور با خواهر سمیرا و حتی وجود تعمیرکار در منزل منصور که به ضرب و زور نوع دیالوگ گویی و گریم، قصد تعلیق آفرینی دارد، همه و همه در جریان خلق یک تریلر قدرتمند اتفاق نمی افتند و تنها یک ظاهرسازی ضعیف برای طرح سوال و گمانه در ذهن مخاطب هستند.

اما تمرکز داستانی فیلم بر روی موضوع چکاپ پزشکی سمیرا است که قدرت مانور فیلم بر روی آن است که در شرایط ایده ال باید به صورتی اتفاق می افتاد که مخاطب به راحتی متوجه بی گناهی سمیرا نشود حال آن که فیلم می بایست این شرایط ایده آل را با توسل یه یک شخصیت پردازی قوی در این کاراکتر به مخاطب منتقل می نمود و تنها با یک دیالوگ از زبان سمیرا که «تا حالا هیچ نامحرمی دست منو نگرفته» نمی توان به عنوان سابقه شخصیتی خوبی از این دختر یاد کرد؛ این مصداق، بزرگترین نشانه ضعف شخصیت پروری کاراکترهای فیلم به شمار می رود که در سکانسی تعیین دهنده رخ داد و بیشتر به چشم آمد.نمونه های آشکار ضعف شخصیتی در کارکترهای منصور و خواهر سمیرا نیز به عینه مشاهده می شود و ضربات جبران ناپذیری بر باورپذیری و منطق داستان وارد می کند.

 

منبع: روزنامه پیام آشنا

6859 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خانه دختر - House of Girl        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و سومین جشنواره فیلم فجر (105 خبر):

105 - "من دیه گو مارادونا هستم"، بهرام توکلی، سیامک صفری، باران کوثری و ... / بهترین های جشنواره سی و سوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند

104 - بیگ پروداکشن نه کار مجیدی است نه به درد سینمای ما می خورد / یادداشت مسعود فراستی برای فیلم "محمد (ص)"

103 - "چندلحظه درخشان" / لحظات ماندگار هفت فیلم جشنواره فیلم فجر از نگاه بهرام توکلی

102 - یک خسته نباشید جانانه به نویسندگان سی نت / لینک همه شماره های ویژه نامه جشنواره روزنامه پیام آشنا

101 - حاشیه‌های اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر

100 - برگزیدگان سی و سومین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند / "رخ دیوانه" فیلم برگزیده جشنواره

99 - «رخ دیوانه» ، «من دیه گو مارادونا هستم» و «دوران عاشقی» با 10 نامزدی در صدر / نامزدهای بخش سودای سیمرغ معرفی شدند

98 - نفس عمیق / یادداشت آنتونیا شرکا بر فیلم "یحیی سکوت نکرد"

97 - آنهایی که نیستند ... / بازیگرانی که حقشان بود نامزد دریافت جایزه شوند

96 - موش کُشی! / نگاهی به فیلم های «شیفت شب»، «مزار شریف» و ...

>> همه اخبار سی و سومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت