New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "پنج کیلومتر تا بهشت"

بهشت اینجا نیست!

:: 10 شهریور 1390  11:57:53 AM  ::

 

سی نت: سریال های موسوم به ژانر ماورایی چند سالی هست که در شبهای ماه مبارک رمضان به پای ثابت شبکه های چندگانه سیما تبدیل شده اند. اگرچه قاسم جعفری با "کمکم کن" به نوعی آغازگر کارگردانی این گونه سینمایی در تلویزیون محسوب می شود، اما به واقع این علیرضا افخمی است که با کارگردانی "او یک فرشته بود" اعتباری ویژه به این قبیل سریال ها بخشید. سریالی که تعاریف تازه ای از مفهوم شیطان در رسانه ملی ارائه و باعث شد پرداختن به سوژه های ماورایی بطور جدی در دستور کار مدیران ارشد سیما قرار گیرد بطوریکه در سال جاری سه سریال از چهار سریال به نمایش درآمده را می توان در این دسته طبقه بندی کرد.

افخمی که با نوشتن فیلمنامه و همکاری با سیروس مقدم در ساخت سریال "اغما"، بار دیگر شدت علاقه خود به پرداختن به موضوعات ماورایی را به نمایش گذاشته بود، پس از تجربه نه چندان موفق "پنجمین خورشید"، مجدداً با "پنج کیلومتر به بهشت" به سراغ این ژانر به شدت جذاب رفت تا این سریال با توجه به سوابق سازنده و تیم بازیگران کنچکاوی برانگیزش، یکی از اصلی ترین امیدهای جذب مخاطب در ماه مبارک به حساب آید. عنوان بندی آغازین، شروع جذاب و غافلگیرکننده و بازی های قابل قبول بازیگران نام آشنای سریال (به ویژه داریوش فرهنگ) در چند قسمت اول این امیدها را بیش از پیش تقویت نمود.

اما همه امیدواری ها و انتظارات از جایی رنگ می بازد که پای شخصیت محوری قصه، امیرحسین (با بازی مهدی سلوکی) به قلمرو ارواح باز شد. درست از همین لحظات است که ضعف های عمده ساختاری در فیلمنامه و به ویژه کارگردانی اثر رخ می نماید، بطوریکه گویی فیلمنامه نویس و کارگردان اثر، لحن کم و بیش جدی سریال را به باد فراموشی سپرده و با ادغام چندین ژانر، سریال را به ملغمه ای از ژانرهای ماورایی، پلیسی، و حتی کمدی تبدیل می کنند. در عین حال آشنایی روح امیرحسین با یک روح مؤنث (با بازی پریناز ایزدیار) و همراهی عجیب و غریب سوال برانگیز این دو،سریال را در حد و اندازه فیلم های نازل دختر پسری تنزل می بخشد.

اینکه چطور می شود به عالم غیرمادی ارواح نگاهی کاملاً مادی و زمینی داشت سوالی اساسی است که عوامل کلیدی سریال می بایست پاسخی مناسب و قانع کننده ای برای آن بیابند. این مساله به خصوص در مقوله حرکت و جابه جایی ارواح از نقطه ای به نقطه دیگر به شدت آزاردهنده جلوه می کند. بطور نمونه استفاده از وسیله ای چون وانت بار! جهت رسیدن ارواح سرگردان به مقصد موردنظر به بهانه آشنا نبودن با محل، از آن جمله مواردی است که نشان از نگاه سطحی سازندگان سریال به موضوع مورد بحث دارد. در عبن حال مشخص نیست که چه اصراری وجود داشته است که ردپای طنز نیز در برخی از بخش های سریال های به چشم بیاید. ناشی گری های پلیس جوان و مزه پرانی های نه چندان بامزه ارواح و ... همه و همه بطور خواسته یا ناخواسته سریال را وارد وادی می کند که چندان با اهداف غایی دست اندرکاران امر سازگاری ندارد.

افخمی در قضیه چگونگی ادراک مردگان به ماهیت روح نیز از کلیشه های معمول فراتر نمی رود. کلیشه هایی که غالباً با الگو قرار دادن فیلم آمریکایی "روح" (به کارگردانی جری زوکر) در طول این چند سال تعدادی از ضعیف ترین و بی خاصیت ترین سریال های مناسبتی این ماه را روانه آنتن کرده و اسباب دلزدگی برخی از تماشاگران نسبت به سریال های با موضوع متافیزیک را فراهم کرده است. در عین حال ضعف مفرط در ساخت جلوه های ویژه و عدم توجه به برخی جزئیات کلیدی، طنزی ناخواسته را در برخی قسمت ها ایجاد می کند. بطور مثال می توان به تناقضات آشکار در عبور و یا عدم عبور ارواح از اجسام در سکانس های مختلف،افتادن سایه ارواح بر روی دیوار و یا بلند شدن گرد و خاک از روی زمین در پی دویدن آن ها اشاره نمود که بیش از هرچیز به سهل انگاری، کم دقتی و عجله در امر ساخت و پرداخت سریال دلالت می کند.

در عین حال انگار هیچ تلاشی در جهت رعایت اصول، قواعد و منطق علم پزشکی در این سریال به عمل نیامده است. مساله دختری که به مدت بیست سال در کما به سر می برد و پسری که روزهای متوالی در قطعه زمینی در پنج کیلومتری بهشت زهرا رها شده و علیرغم از دست دادن خون بسیار، همچنان زنده مانده است، علامت سوال های بسیاری در ذهن بینندگان پدیدار می سازد که سریال هیچ پاسخ درخوری برای آن ها ارائه نمی کند. جالب اینجاست که فیلمنامه نویسان سریال،از برخی فرصت ها که می توانست در جهت بهبود منطق روایی اثر کارگشا باشد نیز به راحتی عبور کرده و انگار پایان بندی سریال را به دست قضا و قدر سپرده اند. مثلاً آیا بهتر نبود از قضیه یافتن بدن نیمه جان امیرحسین توسط پسرک بازیگوش به نحو شایسته تری استفاده نمود و ابعاد واقعی تری به قصه بخشید؟ در پرداخت کنونی جز به هدر رفتن بخشی از زمان و پتانسیل سریال، چه چیز عاید مخاطبان شده است؟

به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده باشد که به عوامل و سوژه های موفق و امتحان پس داده اکتفا نکرده و به جهت جلوگیری از خزیدن در وادی کلیشه ها،اجازه داد نیروهایی تازه تر با ذهنی خلاق تر و قوایی افزون تر، قدم در عرصه نگارش و ساخت سریال های با موضوعات معناگرایانه و ماورایی بگذارند.یقیناً آن چه که در این سریال ها بیش از هر چیز مهم و اثرگذار می نماید لزوم توجه به ظرفیت های اصیل دینی و بومی کشورمان می باشد که می تواند در باور پذیری و واقع گرایانه تر نمودن سریال های تولیدی نقش بسزایی ایفا نماید.

 

منبع: سی نت

4717 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت