New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "نفرین"

خانه از پای بست ویران است

:: 20 دی 1390  4:06:51 PM  ::

 

سی نت: دیگر آن زمان گذشت که بتوانی با استفاده از تاریکی شب و خانه ای متروک در دل جنگل،مخاطبان خود را بترسانی. این حقیقتی است که کاش کارگردانان ژانر دلهره ما می توانستند آنرا به خوبی حلاجی کنند.
متاسفانه ژانر وحشت در سینمای ایران به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی گیرد، در حالی که این ژانر در سینمای دنیا، از بیشترین طرفدار برخوردار است. اساس ورود به ساخت چنین فیلم هایی برای مخاطب زیرک هزاره سوم، نباید خارج از روند منطقی خود باشد کما اینکه نمونه های وهمی چنین آثاری نیز در سینمای دنیا رو به کاهش است.

علت پرداختن به این گونه خاص از سینما، اکران فیلم نفرین است که متاسفانه با سرپوش نهادن بر روی المانهای سینمای وحشت، عملا مجموعه ای از چند نگاتیو را در تاریکی شب جنگلی جمع آوری کرده و برای اکران فرستاده است. مهمترین معضل فیلم، سوای در نظر نگرفتن پارامترهای این نوع از سینما، شخصیت پردازی فیلم است. بار فیلم بر دوش یک دختر است که ما هیچ اطلاعی از شخصیت وی نداریم و تنها می دانیم که گویا وی به یک بیماری روانی مبتلاست. دوست آن دختر، که به هیچ شیوه ای معلوم نمی شود حقیقی است یا موهوم، نیز از مشکل شخصیت پردازی رنج می برد. فیلم قصد دارد با چند دیالوگ کوتاه به ما بفهماند که وی حضور فیزیکی ندارد اما این قاعده با توجه به نبود دلایل کافی، برای بسیاری از مخاطبان عام، گنگ باقی می ماند.

همانگونه که در ابتدا نیز بدان اشاره شد، چگونگی رقم خوردن حوادث در فیلمهای این ژانر، از اهمیت بسیاری برخوردار است. آیا ما می توانیم بپذیریم که جریان به وقوع پیوسته در نفرین، می تواند ما به ازایی خارجی داشته باشد و یا در شرایط آسان تری، بپذیریم که ذهن ما می تواند به کمترین وجه ممکن با داده های آن ماجرا ارتباط برقرار نماید؟ شب که می شود حوادث عجیبی در آن خانه جمع و جور به وقوع می پیوندد اما همین که روز می شود، اثرات آن حوادث باقی است اما صورت مساله اش از بین می رود. این روال غیرسیال، تنها در صورتی می تواند رنگ حقیقی در ذهن خیالپرداز مخاطب بگیرد که در پایان، توجیهی برای این همه اتفاق وجود داشته باشد اما در نفرین هیچ توجیهی برای هیچ حادثه ای وجود ندارد.

تدوین فیلم هم که تیر خلاص آن برای افتادن در ورطه فراموشی همیشگی است. البته کارگردانی بسیار ضعیف توکل نیا، کار تدوین را نیز با سختی بسیاری همراه کرده است. در اوج درگیری ها که در عمق شب به وقوع می پیوست، ناگهان سپیدی خورشید نمایان می شد. تعدد این ماجرا به قدری بود که تماشاگر بی محابا می خندید و گویا تنها چیزی که بدان فکر نمی کرد ترس بود.

ساخت آثار در ژانر وحشت، کار بسیار سختی است ضمن اینکه نوشتن سناریو برای چنین موضوعاتی نیز سواد و خلاقیت بسیار بالایی را می طلبد. با توجه به رواج ساخت این گونه سینمایی در چند اخیر در سینمای ایران، نفرین به جمیع جهات ضعیف ترین ساخته ای بود که حداقل در ده سال اخیر در ژانر وحشت به روی پرده رفت.

بازی های به شدت مشمئز کننده نیلوفر خوش خلق و نیما شاهرخ شاهی، تدوین افتضاح، تصویربرداری غیرحرفه ای و نامتناسب با این گونه، سناریوی خیلی ناشیانه، کارگردانی غیر محیطی، میزانسن هایی که اصلا وجود نداشت و ... از نفرین فیلمی بسیار کودکانه و ابتدایی ساخت که در همین شمائل کودکانه اش نیز نتوانست مقبول بیفتد و حتی مورد توجه اقلیتی بسیار کوچک قرار بگیرد.

 

منبع: هفته نامه سی نت - شماره سوم

5844 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

نفرین - Nefrin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت