New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلمهاي روز هشتم جشنواره

دغدغه هاي ميني ماليستي كارگرداناني

:: 25 بهمن 1389  6:35:40 PM  ::

 

سی نت: روياي شيرين يك ذهن خلاق / اينجا بدون من
بهرام توكلي با ساختن فيلم "اينجا بدون من" نشان داد زبان سينما را مي داند. به هيچ وجه انتظار ديدن درامي خوش ساخت را نداشتم. داستان از همان سكانس هاي اول بيننده را به شدت درگير كاراكترها مي كند. شخصيت مادر با بازي زيباي معتمد آريا همدلي تماشاگر را بر مي انگيزد. فيلم قصه زن كارگري را روايت مي كند كه سرپرست خانواده است و همه دغدغه مادرانه او تنها دختر معلولش است كه علاقه عجيبي به مجسمه هاي شيشه اي دارد. قصه و نوع روايت توكلي فيلم را به سمت روابط بين آدمها سوق داده است. كارگردان سعي كرده است تناقض رفتاري خانواده اي كه از لحاظ اقتصادي ضعيف هستند را در نوع زندگي آنها منعكس كند. مثل صحنه اي كه دختر رژ لب را به سرعت پاك مي كند تا از مادر پنهان كند و همين مادر در سكانسي ديگر به خاطر دخترش رژ لب مي فروشد. مادر داستان نمونه كامل يك مادر ايراني است با همان شكل راه رفتن و حرف زدن. با دقت نظري كه نويسنده در ديالوگ نويسي براي معتمد آريا به خرج داده است، تصوير شخصيتي اين زن در ذهن بيننده مادري است با همه دغدغه هاي مادرانه ايراني و شرقي. اون نگران تنها ماندن دخترش است. ديالوگ هاي زنانه اي كه بين مادر و دختر رد و بدل مي شود شخصيت ها را به تماشاگر نزديك مي كند و اين نشان از دقت نظر نويسنده است براي همدلي تماشاگر با شخصيت. از سوي ديگر پسر خانواده با بازي خوب صابر ابر پر از تلخي و تنهايي است، مادر هميشه نگران دختر بوده و پسر همانند سايه اي در زندگي خانواده است كه براي گذران زندگي تلاش مي كند اما ديده نمي شود و همين امر او را به سمت عصيان مي برد. سكانس هايي در فيلم است كه درگيري لفظي مادر و نگراني وسواس گونه او را براي معتاد نشدن پسر تصوير ميكند كه نشان از ترس هميشگي و نهفته مادرانه است. فيلم با همه درگيري هاي ذهني كه براي تماشاگر ايجاد مي كند پايان بازي دارد. كارگردان ابتدا تماشاگر را با يك پايان شيرين خوشحال و سپس در سكانس آخر با تلخي و بهت چهره صابر ابر غافلگير مي كند. تلخي كه در ناخودآگاه ببيننده تلنگري مي زند كه نكند همه انچه ديديم روياي شيرين يك ذهن خلاق بوده است. خلسه اي كه خيلي از ما و ادمهاي اطراف ما دوست دارند در فضاي رخوت آلودش فرو روند و همه دنيا را به آن شكل كه دوست دارند ببينند. "اينجا بدون من" يكي از فيلم هاي خوش ساخت جشنواره امسال به حساب مي آيد. فيلمي كه بيننده را با كاراكترهايش درگير مي كند و در فضاي تلخ و شيرين قصه رها مي كند.
ديالوگ منتخب: چي ميگي مادر الان پسرها دخترهاي سالمش رو نميگيرن، چه برسه به عليل.

وقتي رابين هود ايراني ميشود / ندارها
بعضي از فيلمها هست كه با ديدنش خوشحال يا ناراحت ميشويم و دلمان به حال شخصيت هاي قصه مي سوزد. بعضي از فيلم ها خنثي به حساب مي آيند و بيننده دلش براي خودش و پول بليط مي سوزد. ندارها را ميتوان جزء دسته دوم قرارداد. فيلم داستان كليشه اي دزدي سه دوست از قشر غني و كمك مالي به قشر ضعيف جامعه است. نويسنده سعي داشته با نگاهي به مقوله فقر شخصيت هاي قصه را درگير درام كند. اما ريتم كند فيلم و داستاني كه كشش نود دقيقه را ندارد باعث نمايش اثري متوسط شده است. شخصيت هاي قصه با همه سعي كه نويسنده و كارگردان انجام داده است همدلي بيننده را بر نمي انگيزد. هيچ چيز جذابي در نوع بازي ولحن بيان هانيه توسلي و پزمان بازغي وجود ندارد. محسن طنابنده بازي قابل قبولي را به عنوان كر و لال نشان داده است اما استفاده زياد از لحن بيان او در بعضي از سكانس ها آزار دهنده شده است.
داستان در نهايت با تباهي هر سه شخصيت فيلم در حالي به پايان مي رسد كه بيننده حس مي كند كاش تصوير بهتري از رابين هود هاي ايراني مي ديد. فيلم سعي دارد نكوهشي باشد بر دخالت بر تصميم خداوند و قبول تقدير الهي.

توفيق اجباري سفر به پاريس / پاريس تا پاريس
مثل اينكه بايد باور كنيم در جشنواره بيست و نهم اثر قابل قبولي از كارگردانهاي كار بلد ايراني نخواهيم ديد . حقيقتاً ديدن فيلم "پاريس تا پاريس" من را شگفت زده كرد. اينكه از كارگردان مورد علاقه ات فيلمي ببيني كه تنها خستگي را برايت به ارمغان بياورد، غم انگيز است. اتفاقا محمدحسين لطيفي كارگرداني است كه زبان سينما را بلد است و به خوبي مي داند چگونه ميتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند . شايد به همين دليل است كه خود نيز ميداند فيلم كاملي نساخته است. مهمترين نقص اثر فيلم نامه آن است. نمي دانم چرا كارگردانهاي ما اينقدر اصرار دارند از يك داستان دو خطي يك فيلم دو ساعته بسازند. نتيجه همين مي شود كه بعد از گذشت يك ربع مخاطب پايان داستان را حدس خواهد زد. فيلم يك جور اداي دين به كرخه تا راين حاتمي كياست. اما نه داستان كشش لازم را دارد و نه شخصيت ها درست از آب در آمدند. داستان اساساً بر مبناي اتفاق است. اينكه در كشوري مثل پاريس تو در يك شب اتفاقي با يك ايراني وطن پرست با عرق ملي فراوان برخورد كني چقدر مي تواند در بر حسب اتفاق باشد. بقيه داستان هم بر همين اساس است. بسيار زيباست كه من بيننده علاقه خاصي به وطن و پرچم كشورم داشته باشم و براي همه آرمانهايي كه زماني ارزش بودند احترام قائل شوم. اما خوب است كارگردانهاي ما يك تجديد نظر كلي درنشان دادن آثار ملي داشته باشند چون مدتهاست مخاطب به غيراز ديدن پرچم و شنيدن سرود اي ايران به دنبال تصوير جديدي از عرق ملي در فيلم هاي سينمايي مي گردد.
ديدن فيلم "پاريس تا پاريس" محمد حسين لطيفي تنها لطفي كه داشت سفر كوتاهي به خيابانهاي پاريس و ديدن برج ايفل در نمايي از فيلم بود.

پايان قصه حامد كلاهداري ( پايان نامه )
واقعا بايد خوش بين باشيم كه باور كنيم سينماي ما جنبه ساختن فيلم سياسي آن هم در بدترين برهه زماني را دارد. اصولا ساختن فيلم هاي سياسي در سينماي ما تقريبا ً غير ممكن است مگر اينكه حامد كلاهداري باشيد و دلتان بخواهد به هر روشي اسمتان را بر سر زبان بيندازيد. پس فكر مي كنيد چه سوژه اي بهتر از انتخابات سال گذشته و سوء استفاده از تفكرات و هيجانات مردم. پايان نامه را جزء فيلم هاي سفارشي دسته بندي كنيد كه علاقه خاصي به اكشن آمريكايي اما از نوع ايرانيزه دارد. يك بد من خارجي (توجه كرديد كه او خارجي است نه ايراني) كه همه جوانهاي خوب ما را مي كشد و يك پليس قهرمان كه يك تنه بدون هيچ نيروي كمكي به دنبال اوست و در نهايت ... بعد از ديدن فيلم تنها به اين قضيه فكر ميكردم خوب است گاهي اوقات فكر كنيم توهين به افكار و عقايد مردم ميتواند توهين به خودمان باشد.

 

منبع: سی نت

5219 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

اینجا بدون من - Inja Bedoon-e Man        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت