New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "راه در رو"

بزن در رو

:: 17 فروردین 1390  12:53:34 AM  ::

 

سی نت: رويکرد چندين و چند ساله تلويزيون ايران در پخش سريال هاي نوروزي، امسال نيز همچون هميشه تداوم يافته تا بينندگان در روزهاي آغازين سال،ساعات دلپذيري را در کنار اعضاي خانواده خويش سپري کنند. تجربه نشان داده که غالب مديران شبکه هاي مختلف سيما در توليد و پخش مجموعه هاي طنز نوروزي اتفاق نظر داشته و تنها نوع نگرش و ديدگاه آن ها به مقوله طنز است که اندکي تفاوت در کيفيت آثار پخش شده ايجاد مي کند.شايد به همين خاطر است که ايشان غالبا از ريسک پذيري کمتري برخوردار بوده و اصراري عجيب در تکرار تجربه هاي قبلي دارند.
به عنوان نمونه مديران شبکه يک در سال جاري يک بار ديگر مهر تائيدي زدند بر نوع نگاه و عملکردي که سيروس مقدم پيش از اين در مجموعه هاي"پيامک از ديار باقي" و "چارديواري" نشان داده بود يا مسوولان شبکه سه ترجيح دادند فرصت دوباره اي را در اختيار سعيد آقاخاني قرار دهند که در طول سال گذشته سريال هاي "زن بابا" و "خوش نشين ها" را به روي آنتن داشت. اين چنين است که تحفه نوروزي تلويزيون ايران آنچنان که شايسته ذات اين ايام است نو،بکر و غيرتکراري جلوه نمي کند.

در اين ميان گرچه مي توان مجموعه هاي "راه در رو" و "پايتخت" را موفق تر از دو مجموعه ديگر نوروزي قلمداد کرد،اما اين مساله نه تنها به هيچ عنوان نشان دهنده کيفيت قابل قبول آن ها نيست بلکه مصداق بارزي است از ضرب المثل قديمي در شهر کوران، يک چشم پادشاه است!

سعيد آقاخاني که سابقه نويسندگي چندين سريال طنز نوروزي از جمله "متهم گريخت"، "روزگار خوش حبيب آقا" و "چارديواري" را در کارنامه دارد، پس از موفقيت نسبي اش در کارگرداني سريال هاي "زن بابا" و "خوش نشين ها"، بار ديگر قصد داشته با ساخت سريال "راه در رو" توانايي هاي خويش را در عرصه کارگرداني نيز به نمايش بگذارد. اين مساله باعث شده است که با توجه به فرصت اندک جهت طي مراحل پيش توليد و توليد سريال،وي کوتاهترين مسير را در جهت رسيدن به هدف انتخاب کند. استفاده از بسياري از بازيگران مجموعه هاي قبلي و آزاد نهادن آن ها در تکرار و حتي بازخواني دوباره ديالوگ ها و تکيه کلام هاي نقش پيشينشان در اين راستا ارزيابي مي شود. به عنوان نمونه نگاه کنيد به شخصيت "گلرخ" با بازي "مرجانه گلچين" که انگار مستقيما از داخل سريال خوش نشين ها به اين سريال پرتاب شده است يا حضور "مهران غفوريان" در قالب نقش "مسعود" که کوچکترين تقاوتي با نقش هاي گذشته اش ندارد و انگار کارگردان هيچ تلاشي در جهت کنترل و هدايت وي به عمل نياورده است.

در عين حال فيلمنامه سريال به قلم مصطفي کيايي نيز فاقد اوج و فرودهاي لازم و شخصيت پردازي مناسب است. بطوريکه شخصيت ها کاملا رها شده و بدون هويت جلوه مي کنند. در چنين شرايطي شايد چاره اي جز اين نبوده است که تيپ هاي موفق و امتحان پس داده اي چون رحمت دايي (احمدپورمخبر) و پولک خانم (حليمه سعيدي) همچون وصله اي ناجور به سريال الصاق شوند تا شايد حضور گاه و بيگاه آن ها، گل لبخند را بر روي لبان بيننده بنشاند. اين چنين است که وقتي احمد پورمخبر براي چند دهمين بار در نقشآفريني هايش به زير آواز مي زند و ترانه اي کوچه بازاري را سر مي دهد، مخاطب کاملا متوجه مي شود که فيلمنامه نويس و کارگردان سعي کرده اند به هر شگردي متوسل شوند تا بتوانند گليم خودشان را به هر نحو که شده از آب بيرون بکشند.

سريال بيشترين شوخي ها را در دل ديالوگ هايش به مخاطب عرضه مي کند،ديالوگ هايي که گرچه بامزه جلوه مي کنند ولي در کليت اثر فاقد اثرگذاري لازم بوده و همچون آيتم هاي طنزي مي مانند که به بهانه هاي مختلف به يکديگر مربوط شده اند. در اين ميان مي توان از "يوسف تيموري" به عنوان يکي از موفق ترين بازيگران سريال نام برد که گرچه چندان از قالب هاي هميشگي اش جدا نيست ولي توانسته است به يکي از معدود شخصيت هايي تبديل شود که حس پيگيري سريال را در بيننده تقويت مي کند.

در عين حال آن چه که در ساخته هاي سعيد آقاخاني بيش از هر چيز به چشم مي آيد سعي در ادامه روندي است که رضا عطاران در ساخت سريال هايش در پيش گرفته بود. نوعي نگاه خاص به رفتارها و واکنش هاي افراد در شرايط مختلف و سعي در نزديک کردن هرچه بيشتر شخصيت ها و ماجراها به آنچه که به واقع در زندگي روزمره اتفاق مي افتد، از ويژگي هاي کارگرداني عطاران به شمار مي آمد که به نظر مي رسد آقاخاني نيز بدش نمي آيد در آن مسير گام نهد. با اين همه حاصل کار آنچنان که بايد اميدوارکننده نيست.

علت اين امر را مي بايست در نوع نگاه و ميزان شناخت اين دو از آدم هاي قصه شان جستجو کرد. عطاران در سريال هاي گذشته اش نشان داده بود که به خوبي قشر متوسط و طبقه محروم جامعه را مي شناسد و مي داند چگونه روابط و کنش هاي مابين آدم هاي اين قشر را به معرض نمايش گذارد به طوري که اکثر شوخي هاي بامزه سريال از دل تناقضات موجود ميان روابط اين قشر با يکديگر و ديگران بر مي آمد. نوعي نگاه خاص که به نظر مي رسد آقاخاني به مراتب کمتر از همتايش فاقد آن است و يا شايد هنوز مجال يا جسارت پرداختن به آن را پيدا نکرده است.

با اين همه آقاخاني در مسيري گام نهاده است که حالا حالاها در آنجا کار دارد. فرصتي ناب که شايد خيلي ها آرزوي در اختيار داشتن آن را داشته باشند و خيلي ها هم افسوس از کف رفتن آن را بخورند. اينک اما اين خود اوست که سرنوشتش را رقم خواهد زد.

آيا به خواسته مديران مافوقش در ساخت بدون وقفه و بي تامل سريال بعدي تن درخواهد داد و يک بار ديگر مجموعه اي پر از نشانه هاي کليشه اي و بزن در رويي را به روي آنتن خواهد فرستاد يا اين فرصت را به خود و مخاطبش خواهد داد تا با کاري پر از ابداعات هنري و خلاقيت هاي تصويري و کلامي مواجه شوند؟ پاسخ اين سوالات را دير يا زود خواهيم گرفت، پاسخي که اميد است نتايج مثبت و اميدوارکننده اي را به همراه داشته باشد!

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

4706 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت