New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اسم های بزرگ با فیلم های کوچک / یادداشت هادی حیدری بر عملکرد کارگردانان حاضر در جشنواره امسال فیلم فجر

:: 22 بهمن 1392  8:12:11 PM  ::

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت: قبل از آغاز جشنواره ، حضور اسامی نام آشنا و بزرگ 5 دهه اخیر سینمای ایران در کنار هم، باعث شده بود تا اکثر رسانه ها، این جشنواره را یکی از بی نظیرترین جشنواره های فجر سال های اخیر بدانند. با این وجود جشنواره امسال نتوانست پاسخگوی انتظارات بالارفته باشد و حتی شاید به گواه بعضی از اهالی سینما، یکی از بی فروغ ترین جشنواره های فیلم فجر بوده است که این معضل می تواند در سال آینده، سینمای تازه جان گرفته ایران را با مشکلات متعددی رو به رو کند.

متاسفانه در جشنواره امسال بعضی از کارگردانان نام آشنا، از مسیر تکاملی خود خارج شده و با کشیدن حصار و دیواری دور خودشان و آن هم به اسم "سینمای من"، با نادیده گرفتن حقوق تماشاگر، افکار بی سر و ته خود را گاها در قالب های نه چندان سینمایی ارائه کرده بودند و این همان معضلی است که پیش از این مهرجویی و کیمیایی به آن مبتلا شده بودند و حالا گریبانگیر توکلی و میرکریمی شده است. دیگر به جرات می توان گفت مهرجویی هویت سینمای خود را از دست داده است و "اشباح" وی فراتر از نگاهی فیلسوفانه به فیلمفارسی نیست. کیمیایی نیز با وجودی که سعی در بیان معانی تلویحی در "متروپل" دارد، اما این بار علاوه بر فیلمنامه روی هوا، در فرم و میزانسن نیز دچار مشکل است و اگر متروپل ضعیف ترین فیلم او نباشد، بی شک یکی از ضعیف ترین فیلم های کارنامه ی او است.

بهرام توکلی نیز که "با اینجا بدون من" یکی از بهترین فیلم های اقتباسی را ارائه کرده بود، نتوانسته است در همین راه به درستی قدم بردارد و حالا "بیگانه" او نیز بمانند فیلم "آسمان زرد کم عمق" با استقبال مواجهه نمی شود . توکلی هر چند سینما و فرم را خوب می شناسد اما در بیان محتوا و به عبارتی روایت اقتباسی به مشکل برخورده است. "امروز" میرکریمی نیز هر چند در روایت، بسیار شبیه "به همین سادگی" است، اما ریزجزئیات داستانی آن بسیار ضعیف تر می باشد و شخصیت اصلی آن نیز در پایان به اندازه همان ابتدای فیلم مبهم و نچسب باقی می ماند.

اما قضیه "پنجاه قدم آخر" و کیومرث پور احمد با فیلم های گفته شده در بالا فرق می کند. نیمه ی دوم فیلم پور احمد، با چنان افتی رو به رو است که آن را بی شباهت به طنز نمی کند. افتی که از کباب خوردن طناز طباطبایی و بابک حمیدیان کنار رودخانه ای در یک منطقه جنگی در اوج تعقیب و گریز شروع می شود و تا پایان نیز ادامه می یابد.

با همه این تفاسیر ، هنوز اسم های بزرگی بودند که هر چند شاید قدم رو به جلویی بر نداشته بودند، اما از اعتبار خود دفاع کردند. حاتمی کیا، کمال تبریزی، درویش، عیاری و بنی اعتماد را در این دسته می توان قرار داد. از این بین فیلم "خانه پدری" عیاری اثری درخور تقدیر است و به جرات یکی از بهترین فیلم های کارنامه وی است. "رستاخیز" درویش نیز با وجود اینکه انتظارات را از نظر کنش ها و کشمکش های داستانی برآورده نکرده، اما از نظر فنی هنرمندانه و هوشمندانه ساخته شده است. "طبقه حساس" نیز از همان طنزها و کمدی های کمال تبریزی است که اگر در پایان بندی دچار حشویات نمی شد، می توانست بسیار درخشان تر گردد. "قصه ها" بنی اعتماد نیز هر چند بداعت داستانی خاصی ندارد، اما با وجود شکل و شمایل داستانی و اپیزودیک اش به خوبی شخصیت ها را پرورانده است. با این وجود از نظر ریتم داستانی، مانند بسیاری دیگر از فیلم های حاضر در جشنواره با مشکل کند بودن رو به رو است.

کارگردان های دیگری نیز وجود دارند که آثار شاخصی ارائه نمی دهند ، اما با فیلم هایی که تقریبا استانداردها را رعایت می کند در جشنواره های فیلم فجر حاضر می شوند . از این دسته از کارگردانان که در جشنواره فجر امسال حضور داشتند می توان روح الله حجازی ، بهروز افخمی ، مهدی کرم پور ، سعید سهیلی ، سامان سالور ، رضا عطاران و حمید نعمت الله را نام برد .

اما از نکات امیدوار کننده سی و دومین جشنواره فیلم فجر، کارگردان های جوانی مثل مصطفی کیایی با "خط ویژه"، رضا درمیشیان با "عصبانی نیستم"، نرگس آبیار با "شیار 143" و شهرام مکری با "ماهی و گربه" بودند که بسیار فراتر از انتظارها گام نهادند. هر چند به نظر می رسد با مشکلات پیش آمده "عصبانی نیستم" هیچ وقت رنگ پرده را نبیند و به "ماهی و گربه" مکری نیز با وجود ساختارشکنی زمانی بی نظیر در داستان و پلان سکانس های فوق العاده، با همان دید نوعی تجربه نگاه شود. مصطفی کیایی از کارگردانانی است که از همان ابتدا مسیر خود را به خوبی شناخت و حالا بعد از "بعد از ظهر سگی سگی" و "ضد گلوله" ، "خط ویژه" را با همان سبک و سیاق، ولی بسیار پخته تر ساخته است. بی شک خط ویژه دارای منسجم ترین فیلمنامه جشنواره امسال می باشد. هومن سیدی، جمشید محمودی، تینا پاکروان ، حمید زرگرنژاد و سعید آقا خانی نیز از دیگر کارگردانان جوانی می باشند که با انتخاب درست مسیر می توانند به زودی آثار بسیار با ارزش تری را خلق کنند.

 

منبع: سی نت

6397 - هادی حیدری

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت