New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  ضبط مرحله نیمه‌نهایی «عصرجدید» آغاز شد / با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی؛

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  پایان پادشاهی پیمان قاسم‌خانی در سینمای کمدی

arrow  عذرخواهی سعید آقاخانی از مردم

arrow  ادامه «دورهمی» با مهران مدیری منتفی شد/اجرای تاک‌شو در فضای مجازی

arrow  «چند نفس تا افق» به پایان رسید / نمایش در روز قدس

arrow  چرا "خجالت نکش" در پخش تلویزیونی سانسور شد؟

arrow  «آرش ظلی‌پور» از حضور در برنامه «من و شما» منع شد

arrow  انتقاد از تکراری بودن فیلمهای ایرانی/ ۵۲ درصد مردم سینما نمی‌روند و ۷۰ درصد مخاطبان فیلم‌ها را در تلویزیون تماشا می‌کنند

arrow  «از لاک جیغ تا خدا» با 460 قسمت رکورددار برنامه های تلویزیونی تاریخ صداوسیما

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مریم امینی (همسر شهید آوینی): جوشش درونی شهیدآوینی، سفارشی نبود - شهید آوینی در ماه‌های آخر زندگی محزون و غمگین از برخی برخوردها بود / بهزاد دوران (جامعه شناس): جسارت در فاش گویی و فاش نمایی آسیب‌های اجتماعی، نقطه قوت «استراحت مطلق» است - محمدتقی فهیم (منتقد): نگاه گزینشی کاهانی به افراد جامعه «استراحت مطلق» را زیرسوال می‌برد / گزارش آنچه در برنامه «هفت» جمعه شب (28 فروردین) گذشت ...

:: 29 فروردین 1394  5:14:23 PM  ::

محمدتقی فهیم، محمود گبرلو و بهزاد دوران - نقد و بررسی فیلم

محمدتقی فهیم، محمود گبرلو و بهزاد دوران - نقد و بررسی فیلم "استراحت مطلق" - برنامه هفت، 28 فروردین 1394

 

سی نت: مریم امینی (همسر شهید سیدمرتضی آوینی) به واکاوی شخصیت شهید آوینی و دیدگاه‌های او پرداخت و محمدتقی فهیم (منتقد) و بهزاد دوران (جامعه شناس) دیگر مهمانان این برنامه بودند که به بررسی و تحلیل فیلم «استراحت مطلق» اثر عبدالرضا کاهانی پرداختند.

به گزارش سی نت و به نقل از روابط عمومی برنامه هفت؛ محمود گبرلو تهیه‌کننده و مجری برنامه «هفت» در دقایق ابتدایی برنامه ضمن آرزوی موفقیت برای اهالی سینمای ایران، گفت: اهالی سینما با مشقت بسیار زیادی یک فیلم سینمایی را تولید می‌کنند و بهتر است فضا به گونه‌ای ایجاد شود که بینندگان و علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان بتوانند در پشت صحنه فیلم‌ها از نزدیک شاهد زحمات اهالی سینما باشند.

وی ادامه داد: سینمای ایران در سال 93 با اوج و فرودهایی همراه بوده است و امیدوارم متولیان و اهالی سینما با نشستن در کنار هم و همفکری، نقاط ضعف و قوت سینمای ایران را شناسایی کنند و براساس آن، راهکارهایی را برای سینمای 94 تعیین کنند و در این راستا لازم است که مسئولان برنامه‌ریزی دقیق‌تری را ارائه دهند.
گبرلو در سرمقاله برنامه «هفت» افزود: نامگذاری سال جدید تحت عنوان «همدلی و همزبانی» می‌تواند به اهالی سینما و مسئولان برای پیشبرد اهداف آنها و دستیابی سینمای ایران به پیشرفت کمک کند.

وی در خصوص لزوم شفاف بودن برنامه‌ریزی‌ها گفت: با شفاف شدن برنامه ریزی‌ها، اختلافات کم می‌شود و خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها رشد می‌یابد چرا که سینماگران و اهالی سینما وقتی با صداقت روبه‌رو شوند، می‌توانند در آرامش بیشتری به خلق اثر سینمایی خود بپردازند.

گبرلو افزود: امیدوارم سال94 شاهد رشد و تعالی سینمای ایران باشیم و مسئولان سینمایی به نیازهای سینماگران و مردم برای دیدن یک فیلم خوب توجه کنند.

بخش نخست برنامه «هفت» به گزارش «محسن سرافراز» در خصوص اولویت‌های بیان شده از سوی مدیران و تنی چند از اهالی سینما در زمینه چشم‌انداز سینمای ایران در سال 94 اختصاص داشت که روی آنتن رفت.


مریم امینی (همسر شهیدآوینی): جوشش درونی شهیدآوینی، سفارشی نبود

در بخش دیگر، برنامه «هفت» میزبان مریم امینی (همسر شهید سیدمرتضی آوینی) بود که پس از سال‌ها در یک برنامه زنده تلویزیونی ظاهر شد و به واکاوی شخصیت سیدشهیدان اهل قلم و بررسی دیدگاه‌های پرداخت.

امینی درباره آشنایی و شروع زندگی با شهید آوینی گفت: حدود42 سال از شروع آشنایی ما می‌گذرد. در شانزده سالگی با شهید آوینی آشنا شدم و بعد از چهار سال، زندگی مشترک را آغاز کردیم.

وی در خصوص رابطه‌اش با شهید و تلقی‌اش از رابطه مرید و مرادی، گفت: به خاطر جذابیت و رفتار خاص ایشان که به شهیدآوینی نوعی کاریزما بخشیده بود، این رابطه سبب می‌شد همواره از لحاظ فکری با شهید آوینی تحت تأثیر عقاید ایشان باشم.

امینی بیان کرد: شهیدآوینی زندگی پرفراز و نشیبی داشت، باتوجه به اینکه از یک آدم واحد و جوهر وجودی صحبت می‌کنیم که از مرحله‌ای به مراحل بالاتر ارتقاء یافته است. شهید آوینی در سن 18 سالگی وارد رشته معماری دانشگاه هنرهای زیبا شد و تحصیلش در این رشته، ده سال طول کشید.

امینی در خصوص رفتار شهید آوینی گفت: رفتار و منش شهید آوینی را می‌توان به دو دوره تقسیم کرد، دوره اول شامل پنج سال نخست است که در آن دوره معاشرت‌ها و گفتگوهای روشنفکرانه‌اش بیشتر بوده اما در نیمه دوم، انزوا و گوشه گیری را برمی‌گزیند که بیشترین گفته‌ها و نوشته‌هایش مربوط به همین دوران است. این دوران مربوط به سال‌های50 تا 54 است.

مریم امینی افزود: شهید آوینی مسائل مربوط به زیرساخت‌های فلسفه غرب را دنبال و تحقیق می‌کرد. او ذوق هنری خاصی داشت و شعر هم می‌سرود.

همسر شهید آوینی درباره مطالعات شهید گفت: ایشان فلسفه غرب را مطالعه می‌کرد. او در واقع برای یافتن سئوال‌های هستی‌شناسانه این مطالعات را دنبال می‌کرد اما جوابی نمی‌یافت. نوشته‌های بعد از انقلاب آوینی درمورد نیهیلیسم و پوچ‌انگاری، نه تنها حاصل مطالعاتشان بود، بلکه یک نوع تجربه زیستی بود، به همین دلیل نوشته‌هایشان در مورد جهان هستی و... برای انسان ملموس است.

امینی در مورد تدوین «روایت فتح» شهید آوینی گفت: این اثر دارای یک جوشش درونی است ضمن اینکه با وجود نبودنش در جبهه و میدان جنگ به شکل پررنگ ولی یک تجربه زیستی برایش اتفاق افتاده بود و همانند کسی بود که در فضای جنگ نفس کشیده است.

همسر شهید آوینی درخصوص فعالیتهای سیاسی ایشان گفت: شهید آوینی هیچ گونه فعالیت سیاسی در قبل از انقلاب نداشت و در تظاهرات یا اعتصابات دانشجویی شرکت نمی‌کرد و زیاد درگیر موضوعات نشده بود تا اینکه در تابستان سال 58 دیدن امام خمینی (ره) از طریق تلویزیون، به نقطه عطف زندگی او برای رسیدن به جواب سئوال‌هایش بدل شد.

گبرلو در ادامه صحبت‌های امینی گفت: در جایی شنیده بودم که شهید آوینی با شناخت آگاهانه از انقلاب، خودشان را وقف انقلاب کرده بودند.

امینی در ادامه ضمن تأیید این رویکرد گفت: ترکیب جوشش درونی شهیدآوینی، سفارشی نبود. او اعتقاد پیدا کرده بود که باید به آن صورت خودش را وقف کند. تنها چیزی که به زندگی‌اش معنا می‌داد، واژه های شهادت و شهادت طلبی، بیان ازخودگذشتگی و حضور خالصانه در جبهه‌ها و طراحی چگونگی بیان این واژه‌ها و کارها بود تا منجر به ارتباط ساده‌تر با مخاطب شود.

وی در خصوص چگونگی ارتباط با مخاطب از دیدگاه شهید آوینی، گفت: شهید آوینی در این باره توضیحات لازم را گفته که چه بخش‌هایی را از واقعیت حذف کرده، چون مستندسازی و واقعیت‌گرایی به نگاه خاص مستندساز به واقعیت برمی‌گردد.

امینی در مورد اندیشه‌های شهید آوینی و صحبت کردن شهید با ایشان در این زمینه، گفت: گفتگوهای آوینی خارج از زندگی نیست و رفتار عملی شهید آوینی، نشان دهنده اندیشه‌های ایشان است و نحوه زندگی و نگاه و آثار به جا مانده‌اش از اهمیت زیادی برخوردارند.

گبرلو در ادامه برنامه «هفت» گفت: راز ماندگاری شهید آوینی این است که با خلوص کار کرده، با آگاهی مسیرش را انتخاب کرده است و سعی کرده تا با تمام وجود این آثار را معرفی و بشناساند. با نگاه کردن به آثار آوینی متوجه می‌شویم که این اندیشه در فضای جامعه امروز و جهان اسلام مصداق پیدا کرده است.

امینی در این باره گفت: به شهید آوینی (به پاس مجاهدت‌هایی که می‌کرد)، یک «قدرت تشخیص» بخشیده شده بود، افق دید گسترده‌ای داشت، حرف‌ها و پیش‌بینی‌های شهید در حوزه‌های دیگر نیز قابل انطباق است، آوینی به مسائلی می‌پرداخت که از نظر فرهنگی، خیلی مهم بودند؛ مانند پرداختن به موضوعاتی مانند ماهواره یا سینما.

وی افزود: موضوعاتی که شهید بعد از پایان جنگ به آن پرداخت، موضوعات مهم و مورد علاقه‌اش بودند و از آنجا که این دو اصل همواره با هم تطبیق داشتند بنابراین تأثیرگذاری بیشتری نیز داشتند.

امینی در خصوص موضع گیری و مخالفت عده‌ای در مورد مسئله آزاداندیشی و نقد شهید آوینی گفت: آوینی در سمینار سینمای بعد از انقلاب، با ادبیات و سیستم جدید و بی پروا مسائل مقبول و پذیرفته شده در سینمای روشنفکری را زیر سئوال برد که مورد مخالفت و رفتار توهین آمیزعده‌ای قرار گرفت، اما هرگز کوچکترین عکس‌العملی از خود نشان نداد.

گبرلو نیز در این بخش با اشاره به خاطره شخصی‌اش از حضور در این سمینار، بر این مسأله صحه گذاشت که شهیدآوینی علی‌رغم همه حملاتی که در آن سمینار متحمل شد، در آخر خیلی مودب و خوش‌رو با مننتقدانش روبه‌رو شده بود.


شهید آوینی در ماه‌های آخر زندگی محزون و غمگین از برخی برخوردها بود

وی در ادامه افزود: آقای آوینی در ماه‌های آخر زندگی واقعأ محزون و غمگین بود به طوری که ایشان را تا آن لحظه، هیچگاه آن گونه ندیده بودم. برخوردهای سیاسی با ایشان شده بود در حالی که شهید آوینی دارای شخصیت فرهنگی بود و این برخوردها همچنان نیز ادامه دارد.

مریم امینی در پاسخ به این سئوال که امروزه مسئول جمع‌آ‍وری و محافظت از آثار مکتوب شهیدآوینی چه کسی است؟، گفت: خانواده، مسئول و متولی انتشار آثار اقای آوینی است و برنامه‌های وسیع‌تری در زمینه ارائه افکار و آرای ایشان داریم.

امینی درپاسخ به پرسش محمود گبرلو در خصوص رصد کردن برخی نوشته‌های نقل شده از شهید آوینی در دنیای مجازی، گفت: برای رصد کردن کلیه نوشته‌ها در شبکه‌های مجازی نیاز به سازماندهی خاصی است که هنوز موفق به انجام آن نشده‌ایم. این در حالی است که متأسفانه در دنیای مجازی، جملات عجیب و غریب و نقل‌قول‌های غیرمربوطی به شهید نسبت داده شده است.

همسر شهید آوینی در پاسخ به این پرسش که شهیدآوینی به چه نوع سینمایی علاقمند بود گفت: از نظر شهیدآوینی سینمایی که فارغ از ژانرش، انسان را به یک تجربه معنوی دعوت کند، پسندیده و مورد قبول است. آوینی معتقد بود که ذات سینما هنوز اسلامی نشده است تا بتوانیم از تعبیر «سینمای اسلامی» استفاده کنیم. در واقع شهید آوینی مفهوم دین را گسترده می‌دید و تعریفش اینگونه بود که حقیقت، عالم اسلام است، هنر با حقیقت عالم نسبتی دارد و سینما هم با هنر نسبت دارد و سینما هرجا که بتواند این حقیقت را ساطع کند، قابل احترام و یک امر دینی است.

مریم امینی در خصوص دیدگاه شهیدآوینی درباره مخاطب گفت: شهید آوینی معتقد بود که باید به فطرت مخاطب توجه کرد. وی آثار آن سال‌های آقای حاتمی‌کیا را قبول داشت به این جهت که هم در جبهه بود و هم کسی بود که از تصنع در سینمایش پرهیز می‌کرد.

وی ادامه داد: شهید آوینی امیدوار بود که جریانی در سینمای بعد از انقلاب شکل گیرد تا بتواند این نگاه را دنبال کند.
مریم امینی درباره نگاه دانشجویان خارجی به اندیشه‌های شهیدآوینی بیان کرد: شنیدم که دانشجویان فرانسه با استفاده از مستند «حقیقت» رساله فوق لیسانس نوشته‌اند و به نقل از یکی از خانم‌ها گفته شده که با به نمایش گذاشته شدن قسمتی از مستند حقیقت، عده زیادی متأثر شده‌اند.

امینی در پایان این بخش از برنامه «هفت» گفت: امیدوارم بتوانیم با صداقت بیشتر و بهانه قرارندادن فرهنگ، و عمیق نگاه کردن به موضوع سینما، تفکر و سلوک شهیدآوینی را زنده نگاه داریم.

***

بخش بعدی برنامه «هفت» به اتاق خبر اختصاص داشت که در آن خبرهای سینمایی توسط سیدمحمدصادق لواسانی ارائه شد و برخی گزارش‌های تصویری مربوطه در این بین روی آنتن رفت.

در بخش دیگر برنامه 28 فروردین هفت، فوژان احمدی در «کافه کتاب» به معرفی سه کتاب سینمایی پرداخت و در ادامه، گزارش شیما شیرازی در خصوص مشکلات دانشجویان سینما در «کافه هفت» روی آنتن رفت.


فهیم: نگاه گزینشی کاهانی به افراد جامعه «استراحت مطلق» را زیرسوال می‌برد
دوران: جسارت در فاش گویی و فاش نمایی آسیب‌های اجتماعی، نقطه قوت فیلم است


محمد تقی فهیم (منتقد سینما) و بهزاد دوران (جامعه شناس) مهمانان بخش پایانی برنامه هفت بودند که به بررسی و تحلیل سینمایی و جامعه‌شناسانه فیلم «استراحت مطلق» آخرین اثر عبدالرضا کاهانی پرداختند.

فهیم در خصوص فیلم «استراحت مطلق» گفت: یک تیم خوب صرفأ برای یک خروجی مناسب کافی نیست، پشت استراحت مطلق تیم خوب و بچه های خوبی هستند و دوست دارند با زبان سینما در حوزه اندیشه کارهایی را انجام دهند که تأثیرگذار باشد ولی تا زمانیکه این اندیشه‌ها و باورها به سینما تبدیل نشوند، همچنان ناکام می‌مانند و در کشوری مانند ایران با جمعیت زیاد و بالقوه، شاهد این خواهیم بود که این فیلم نیز مانند دیگر آثار آقای کاهانی، بتواند صرفا مخاطبان محدود و معدودی را، به دلیل یک سری هیجانات و گفتمان‌های شبه روشنفکری یا روشنفکری، جذب کند.

وی ادامه داد: «استراحت مطلق» در کارنامه پر فراز و فرود اقای کاهانی، جزو بخش فرود کارهای اوست است. فیلم فاقد ساختار و فرم مناسب سینمایی است و بهتر می‌توان گفت که فیلم، هیچ و پوچ تلقی می‌شود.

در ادامه «بهزاد دوران» که با رویکرد جدید سردبیر برنامه «هفت»، به عنوان یک جامعه‌شناس و برای نخستین بار در یک برنامه تخصصی زنده سینمایی به تحلیل جامعه‌شناسانه فیلم‌های روی پرده می‌پرداخت، درباره فیلم «استراحت مطلق» گفت: نوع نگاه و سینمای آقای کاهانی را می‌پسندم، او نگاهی تیزبینانه، برّا و جدی در مورد مسائل اجتماعی دارد که جای تحسین دارد. البته من نیز با وجود فراز و فرود کارهایش موافقم و شاید این کار نسبت به کارهای قبلی‌اش مقداری عقب باشد ولی به این معنا نیست که آن را فیلمی بدون موضوع فرض کنیم و به نظرم فیلمی قابل بحث است.

وی افزود: جسارت در فاش گویی و فاش نمایی آسیب‌های اجتماعی، نقطه قوت فیلم است، شاید این فاکتور باعث جذب مخاطب شده است.

دوران درباره انتقاد از نگاه روشنفکرانه در داستان فیلم گفت: سهم روشنفکری داستان در فیلم «استراحت مطلق» زیاد نیست، چیزی که موجب جذب مخاطب شده به تماشا نشستن زندگی خود مخاطب بر روی پرده سینما است.
فهیم در ادامه صحبت‌های دوران گفت: اگر در فاش گویی و به تماشا نشستن زندگی در یک فیلم، مطابق و متأثر و در خدمت جامعهعمل شود به شکلی که جوانب انصاف رعایت شده باشد، می‌توانیم یک فیلم افشاگرانه را ببینیم. اما وقتی در تدارک محتوای یک فیلم، جامعه را گزینش گنیم، صادقانه با مردم روبرو نمی شویم. در رویکرد جامعه شناختی فیلم با توجه به مسئله واقعیت و آمار، بحث حقیقت نیز نادیده گرفته می‌شود.

فهیم افزود: در فیلم «استراحت مطلق» با مجموعه‌ای از افراد رو به رو هستیم که متأسفانه نمی‌توانیم با یک رویکرد ملی همراه شویم. ما نه با افراد انتخاب شده فیلم طبقه استثمار شده جامعه همراه می‌شویم و نه می‌توانیم فیلمی را ببینیم که به‌درستی نمایندگانی از گروه‌های تولید کننده جامعه را معرفی کند. در فیلم استراحت مطلق مجموعه آدمهایی به عنوان نمایندگان طیف‌های مختلف جامعه جمع شده‌اند که هیچکدام از آنها ریشه واقعی در این جامعه ندارند و نمی‌توان آنها را نمایندگان طیف‌های واقعی سرزمین‌مان به حساب آورد. آیا به عنوان یک هنرمند و اهل رسانه، از منظر جامعه شناختی حق چنین گزینشی را داریم؟

وی گفت: رسانه شامل سه اصل، تماشاگر، فیلمساز و محتواست و برای استفاده و کاربردی کردن این سه اصل، نباید گزینشی کار کرد.

دوران در ادامه صحبت‌های فهیم بیان کرد: در ساختن یک فیلم مستند نیز نیاز به گزینش است. گزینش ماهیت هرگونه دستبردن در واقعیت است بنابراین نمی‌تواند نادرست باشد بلکه شرط و جوهره است. گزینش همه واقعیت نیست بلکه قسمتی از واقعیت و حق کارگردان است. هر فردی اگر موضعی در برابر واقعیتی که می‌خواهد گزارش کند داشته باشد، آن موضع و مسئله گزینش‌گری باعث می‌شود که اثر، از بعضی زوایا به آن واقعیت بپردازد که ممکن است خلاف واقع یا ناپسند باشد که این یک امر طبیعی است.

فهیم در ادامه صحبت‌های دوران گفت: کار درستی نیست وقتی همه افراد را تبدیل به نمایندگان طیف‌هایی کنیم که هرزه و پلشت‌اند چرا که همه جامعه شامل این افراد نمی‌شوند.

دوران در ادامه افزود: یک تعمیم نابجایی صورت گرفته است و آقای فهیم فیلم را تبدیل کرده‌اند به مجموعه‌ای که هرکدام از کارکترهایش نماینده طبقه‌ای باشند. البته حق منتقد است که همچین برداشتی کند اما شخصیت‌های فیلم به عنوان نماد طبقات تلقی نمی‌شود، کارگردان در فیلم «استراحت مطلق» نگاهش را به سرمایه و سرمایه دار طرح کرده است که یک نگاه انتقادی است.

فهیم در ادامه از دوران پرسید: چرا نگاه کشورهای دیگر به ایران به گونه‌ای است که با دیدن این نوع از فیلم‌ها فکر می کنند تمام جامعه ایران این چنین است؟

دوران در این باره تاکید کرد: منفی نشان دادن چهره ایران یکی از سرتیترهای اصلی رسانه های خارج است که سال‌ها این کار را انجام می‌دهند اما در مقوله فیلمسازی نباید جلوی هنرمند را گرفت. او باید کارش را انجام دهد چنانچه در فیلم‌های آمریکایی نیز شاهد طرح فساد در سیستم و نظام آنها به وسیله فیلم و سینما هستیم.

فهیم در ادامه گفت: در فیلمهای امریکایی فساد و مفسده وجود دارد ولی در نهایت دستی بالاتر قرار می‌گیرد که فساد را منهدم می‌کند.

دوران با رد این قضیه و توجه دادن به سینمای مستقل هالیوود، در خصوص لزوم واقع‌گرا بودن هنرمند گفت: وقتی هنرمندی واقع گرا است و سعی می‌کند موضع خودش را نسبت به واقعیت بیان کند، در این صورت واقعیت به طور عینی تجلی پیدا نمی‌کند. عینیت همواره از فیلتر ذهنیت خالق اثر عبور می‌کند و تبدیل به یک اثر می‌شود، بحث ما مربوط به واقعیت به همراه ذهنیت است.

وی در مورد ساختار فیلم «استراحت مطلق» گفت: کارهای کاهانی روال کلاسیک قصه‌گویی را ندارد، او در کارهایش برشی از زندگی اجتماعی آدم‌ها را به نمایش گذاشته است. برشی از فضاهای بسیار قوی را تولید کرده و با کنار هم گذاشتن آنها یک فضای عالی را به مخاطب منتقل می‌کند.

در ادامه این بخش هر دو منتقد از بازی‌های خوب بازیگران فیلم تعریف کردند. سپس دوران درباره شخصیت پردازی فیلم استراحت مطلق گفت: فیلم دارای شخصیت پردازی و فضای مناسب است.

فهیم در ادامه صحبت‌های دوران گفت: فیلم استراحت مطلق، دارای شخصیت‌های باورپذیری نیست. شخصیت‌های این فیلم به درستی شناخته شده نیستند. این افراد تیپ‌های مشخصی هستند که بارها در سینمای ایران وجود داشته‌اند که گاهی در موقعیت‌های دیگری با مسائل حاشیه‌ای دیگری نمایشی شده‌اند، آنها دارای ویژگی‌های انسانی متفاوتی نیستند.

دوران در ادامه گفت: در فیلم «استراحت مطلق» شخصیت‌ها شکل گرفته‌اند منتها به قوت کارهای قبلی کاهانی نیست گرچه بازی‌ها و رنگی که بازیگر به نقشش زده، بار شخصیت را به دوش می‌کشد.

 

منبع: سی نت

4820 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

استراحت مطلق - Esterahat Motlagh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به برنامه هفت (64 خبر):

64 - اکبر نبوی منتقد سینما: «بهروز افخمی آبرویی برای برنامه هفت باقی نگذاشته. باید اسم‌اش را عوض کنیم»

63 - میرشکاک: «محمد رسول‌الله» سینما نیست، نوعی اختلاس در سینماست، «یوسف پیامبر» سلحشور تحریف است دروغ است!

62 - اتفاقی بی‌سابقه روی آنتن زنده برنامه «هفت»/محمدتقی فهیم منتقد برنامه سیگار و جاسیگاری به دست در حال صحبت کردن با بهروز افخمی + عکس

61 - داریوش ارجمند: همه سینماجمع شدند تا در «اعتراض» بازی نکنم/در منفی ترین نقشی که بهرام بیضایی تاکنون نوشته بازی کردم

60 - تخطی افخمی از قانون خودش در هفت!/برخلاق قانون همیشگی برنامه، امشب فیلم «فروشنده» با حضور مسعود فراستی در هفت نقد میشود!

59 - حمله تند و یکطرفه هفت به دو فیلم پرفروش و در حال اکران «فروشنده» و «لانتوری» خارج از قواعد برنامه/"ایستاده در غبار" پس از گذشت 3 ماه هنوز در هفت نقد نشده!

58 - مجری سابق "هفت" زیر تیغ + عکس

57 - نقد تند مسعود فراستی شب گذشته در برنامه هفت بر فیلم «از گور برگشته»: خرس فیلم قطعا از دی کاپریو بهتر بازی کرده است!

56 - افشاگری فریدون جیرانی در "برنامه هفت" درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر/فیلم سینمایی "امتحان نهایی" پروانه نمایش نگرفت و به ما گفتند این فیلم اصلا نمی تواند پروانه بگیرد!

55 - افخمی عقب‌ نشینی کرد «هفت» زنده شد

54 - امشب سیزدهمین قسمت از برنامه «هفت» بهروز افخمی/ معرفی برنامه امشب

53 - طعنه بهروز افخمی در برنامه هفت به جعفر پناهی و سازمان سینمایی/فحاشی فراستی نسبت به یک دوربین فیلمبرداری در برنامه هفت!/ استفاده افراطی و بی سابقه از ناسزا روی آنتن

52 - واکنش نیکی کریمی به شایعه نامزدی در مجلس/برای برنامه هفت متاسفم

51 - 90 درصد تولیدات ما «هنر و تجربه» است/ گزارشی از هفت دیشب

50 - به استدلال‌ هایش می‌خندیدیم!

49 - شعری جالب توجه که «سیدرضا صائمی» منتقد سینما برای برنامه هفت سرود!

48 - یک اشتباه بر متن برنامه‌ «هفت» دیشب

47 - خداحافظی حمید گودرزی از «هفت»

46 - اسعدیانی که می‌شناختم این‌ قدر ترسو نبود/اگر سخنگوی کارگردانان نبود، او را در حدی نمی دانستیم که دعوتش کنیم

45 - "اگر نیایی پنبه ات را می زنیم!!" / نامه سرگشاده همایون اسعدیان به سرافراز در پی حرف هایی که در برنامه هفت علیه وی زده شد

44 - "هفت" جای هفت خط ها نیست!

43 - باغبانی: «من دیه گو مارادونا هستم» مقصر مشکلات را خود آدم ها می داند - درستکار: تا زمانی که مخاطب از سینما دیدن نکنند، هنری اتفاق نیفتاده است / گزارش برنامه هفت 22 خرداد 1394

42 - مریم امینی (همسر شهید آوینی): جوشش درونی شهیدآوینی، سفارشی نبود - شهید آوینی در ماه‌های آخر زندگی محزون و غمگین از برخی برخوردها بود / بهزاد دوران (جامعه شناس): جسارت در فاش گویی و فاش نمایی آسیب‌های اجتماعی، نقطه قوت «استراحت مطلق» است - محمدتقی فهیم (منتقد): نگاه گزینشی کاهانی به افراد جامعه «استراحت مطلق» را زیرسوال می‌برد / گزارش آنچه در برنامه «هفت» جمعه شب (28 فروردین) گذشت ...

41 - نقد و بررسی «متروپل» در برنامه «هفت» جمعه شب

40 - عباسیان: در جشنواره کن امسال اتفاق خاصی رخ نداده است/ امینی: سینمای ایران به خوبی در جهان شناخته شده است

39 - اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده «زندگی جای دیگری‌است» روی آنتن برنامه «هفت»

38 - فریدون جیرانی چرا به تلویزیون رفت؟

37 - «هفت» در ایام جشنواره فجر هر شب پخش می شود

36 - آسیب شناسی نقد در سینمای ایران / گزارش برنامه هفت مورخ 27 دی 1392

35 - گزارش مناظره موافقین و مخالفین انتخاب "گذشته" برای اسکار در برنامه هفت جمعه 12 مهر 1392

34 - «کلاس هنرپیشگی» در هفت بررسی می شود / بررسی چگونگی انتخاب "گذشته" برای اسکار

33 - سینمای جنگ در برنامه هفت

32 - صحبت‌هاي ايوبي در هفت و واكنش سينماگران / نقد و بررسی "دهلیز" با حضور مهرزاد دانش و نیما حسنی نسب / گزارش برنامه هفت جمعه 22 شهریور 1392

31 - رييس سازمان سينمايي مهمان امشب «هفت»

30 - تمجید مهناز افشار از بهروز وثوقی در برنامه «هفت»

29 - منتظر تعطیلی چند سینما در هفته‌های آتی باشید/ مشکل "خودزنی" از خودسانسوری خودساخته کارگردان ناشی می شود

28 - فرح بخش خطاب به اسعدیان: تو مگر رانت خواری که مدافعشان هستی؟/ اسعدیان: پلیس بیشتر از فرح‌بخش و دوستانش به ما احترام می گذارد

27 - فرهادی یکی از مفاخر ملی ایران است / نگذاریم خانه سینما متعلق به یک فرد خاص باشد / گزارش کامل برنامه هفت جمعه شب 21 تیر 1392

26 - مناظره‌ای درباره‌ی خانه سینما و نقد« گذشته» در برنامه‌ی امشب «هفت»

25 - هشدار پسیانی درباره بحران بازیگری/ نقد "هفت" بر بیتابی بیتا

24 - نقد «بيتابي بيتا» و حضور آتیلا پسیانی در هفت

23 - حجت الاسلام مجد: روحانی "رسوایی" عملکرد بسیاری از روحانیون را در جامعه نفی می کند - ده نمکی: "رسوایی" تمجید از مقام روحانیت است نه هجو آن / سیامک اطلسی: من معتاد دوبله هستم / گزارش برنامه هفت جمعه 20 اردیبهشت

22 - اسعدیان: موظف نیستم روحانی طراز اول به تصویر بکشم - باشه آهنگر: بالاخره بخت "ملکه" باز شد - لیلا اوتادی: گران ترین بازیگر سینمای ایران نیستم / گزارش کامل برنامه "هفت" جمعه 13 اردیبهشت

21 - از پرده‌گشایی مرگ عسل بدیعی و نقد و یررسی قاعده تصادف تا بازخوانی اندیشه های شهید آوینی / گزارش اولین «هفت» سال ۹۲

20 - از صحبت های جنجالی اکبر عبدی تا حضور "رباته" در آخرین "هفت" سال 91

19 - ده‌نمکی، حیایی، فرح‌ بخش و عظیمی امشب مهمان «هفت» می‌شوند

18 - اظهار نظر گبرلو درخصوص بدلش در برنامه «خنده بازار» تا دلایل نبود فراستی / مجری برنامه هفت در سال 1392 مشخص نیست

17 - مدیر اجرایی سری اول هفت: فراستی نقش قهرمان منفی را بازی می‌کرد که تقابل را به اوج می رساند / رفتن فراستی از سری دوم هفت اشتباه بود

16 - "اعتماد به گبرلو ساده‌لوحی بود" / دلایل جدایی فراستی از "هفت"

15 - مهدی فخیم زاده و ضیاءالدین دری از داوری جشنواره گفتند / گزارش برنامه هفت جمعه 27 بهمن 1391

14 - بررسي جشنواره فجر و نقد و بررسی فیلم "گیرنده" / گزارش کامل برنامه هفت ششم بهمن 1391

13 - مانی حقیقی: جمله منفی فراستی بهترین تبلیغ برای فیلم من بود / گزارش نقد و بررسی "پذیرایی ساده" در برنامه هفت جمعه 29 دی 1391

12 - مسعود فراستی: امروزه یک ابتدال دیگر هم به نام ابتذال به اصطلاح ارزشی در سینمای ایران باب شده که بدتر از بقیه است / آنچه در برنامه هفت جمعه شب 15 دی گذشت

11 - وزیر ارشاد و محمد حسین فرخ بخش در برنامه‌ی هفت

10 - میزگردهای مهندسی سینما و بررسی دستاوردهای جشنواره مردمی فیلم عمار

9 - بررسی جشنواره عمار و سینمای انقلاب اسلامی در «هفت»

8 - مسعود فراستی: وجود بخش خصوصی در سینما به یک شوخی شبیه است / گزارش برنامه «هفت» اول دی

7 - عرب نیا: مدیر تولید "چ" دروغ می‌گوید / مهرزاد دانش: "بی خود و بی جهت" اثری نیست که بخواهیم با مختصات سینمای کلاسیک آن را بررسی کنیم - مسعود فراستی: "بی خود و بی جهت" اصلا فیلم نیست!!

6 - فرخ‌نژاد: مدتی گربه سیاه سینمای ایران شده بودم/ فهیم: «زندگی خصوصی آقا یا خانم میم» نقد مدرنیته و سنت را مطرح می‌کند

5 - وقتی جیرانی تنور برنامه گبرلو را داغ کرد / حاشیه‌های برنامه «هفت» در بررسی حواشی "من مادر هستم"

4 - پرداختن به "یک خانواده محترم"، نقد "یکی می خواد باهات حرف بزنه" و ... / گزارش برنامه "هفت" جمعه 26 آبان

3 - فراستی: "آینه‌های روبرو" از عهده موضوع حساس طرح شده، برآمده / "یک خانواده محترم" لبه‌های انتقادی تندی را مطرح می‌کند

2 - «بوسیدن روی ماه» و حاشیه‌های «لاله» در «هفت» بررسی شد / فراستی : جای دوربین در «بوسیدن روی ماه» صحیح نیست

1 - فراستی: فیلم‌سازان ما از فضای دفاع مقدس کنده شده‌اند / پخش «هفت» تا جمعه از کرمان ادامه دارد

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت