New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

آسمانِ زردِ سردِ پيچيده ی كم عمق! / یادداشت حمید سلجوقی برای فیلم "آسمان زرد کم عمق"

:: 15 بهمن 1391  3:19:25 AM  ::

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم "آسمان زرد کم عمق"

 

سی نت: بهرام توكلی فيلمساز خوشفكر،خلاق و با استعدادی ست كه اوج توانمندی هايش را در دو فيلم آخرش،« پرسه در مه» و «اينجا بدون من» ديديم. حالا به نظر می رسيد آمده تا با «آسمان زرد كم عمق» جريانی را كه در دو فيلم قبلی اش شاهد بوديم تكميل كند. پيش بينی ای كه در مورد فيلم جديد توكلی ميكردم درست از آب درآمد. غافلگير شدم. اما انتظار نداشتم به جای روبرو شدن با يك فيلم كامل، با ضعف های عمده ی يك فيلم گنگ غافلگير شوم.

فيلم توكلی شروع اميدواركننده و خوبی دارد به گونه ای كه به نظر می رسد با يك فيلم دقيق و اساسی روبرو هستيم اما هرچه زمان بيشتر می گذرد دلسردتر می شويم تا جايی كه لااقل برای من،تماشای فيلم فيلمساز محبوبم تا پايانش كار سختی شده بود.
«آسمان زرد كم عمق» از جنبه ی تكنيكی فيلم زيبا و قابل تحسينی است و فضاسازی های خوبی دارد.به نظرم توكلی فيلم به فيلم،قاب بندی و ميزانسن های بهتری دارد و خلاصه «آسمان...» از لحاظ كارگردانی برای وی چند قدم رو به جلو است گرچه از لحاظ فيلمنامه برايش يك سقوط چند متری است.همچنين بازی عالی ترانه عليدوستی و بازی خوب صابر ابر را نمی توان ناديده گرفت.

«آسمان زرد كم عمق» به شدت از ساختارش مخصوصا در بُعد فيلمنامه ضربه خورده است. ضعف بزرگ در روايت و پرداخت شخصيت ها در فيلم فيلمسازی به چشم می خورد كه حداقل در دو ساخته ی قبلی اش نشان داده بود روايت درست را بلد است.مسئله اينجاست كه توكلی در «آسمان ...» انگار مخاطب را فراموش كرده و به قولی يك فيلم كاملا شخصی ساخته.فيلمی كه از ذهنيات فيلمساز برآمده و فيلمساز ضرورتی در آن نديده كه خيلی از نكاتی كه برای بيننده مبهم می ماند را باز كند شايد چون گمان می كرده ما به طور كامل با ذهنياتش آشنا هستيم!

مشابه اتفاقی كه برای «هيچ كجا،هيچ كس» در جشنواره امسال افتاد انگار كارگردان می خواهد تمام ضعف های اثرش را پشت فرم پيچيده ی آن پنهان كند و تنها به واسطه ی بازی با فرم،از فيلمی كه قصه اش كشش يك فيلم بلند را ندارد فيلم بلند بسازد.«آسمان زرد كم عمق» بسط ناموفق يك ايده معمولی است.

اين بار شايد بر خلاف خيلی از فيلم هايی كه اخيرا می بينيم شيوه ی روايت غيرخطی برای اين فيلم به درستی انتخاب شده اما فيلمنامه در پرداخت به ايده اوليه ناموفق عمل می كند.شخصيت پردازی های اين فيلم توكلی ابهامات خاص خودش را دارد به گونه ای كه مخاطب ،كاراكتر غزل را هم خوب نمی شناسد و در مواقعی از درك چرايی حركات و واكنش های وی ناكام می ماند.شخصيت های مبهم اما درست پرداخت شده را اگر نخواهيم راه دور برويم در «پرسه در مه» همين كارگردان ديديم.اما چه شده كه اينبار اينگونه عمل كرده؟ نمی دانم .

فيلم توكلی قصه گريز است.انگار فيلمساز عمدا قصد ندارد ما را به شخصيت هايش نزديك كند.آن رفت و برگشت های زمانی هم كمكی به درك ما از كاراكترها نمی كند بر خلاف آنچه كه در «پرسه در مه» ديديم.

«آسمان زرد كم عمق» داستان درستی ندارد.موقعيت های روايت شده اش توالی ترتيبی درستی ندارند.نريشن ها بر خلاف «اينجا بدون من» كاربرد خاصی ندارند.ريتم كند و خسته كننده ای دارد،همان حجم كم موسيقی فيلم هم بر خلاف «پرسه در مه» انگار آمده تا مخاطب را از فيلم دور كند و...

او نشان می دهد علاقه زيادی به استفاده از بازی های فرمی دارد.مسئله ای كه باعث می شود ديگر قاب ها و ميزانسن های زيبای توكلی و البته بازی های خوب بازيگران،آنچنان به چشم نيايد همين ضعف در فرم است.

اين فيلم را بايد دور از جو سالن های جشنواره و در خلوت و سكوت ببينم تا شايد نظرم نسبت به آن كمی تعديل شود.

 

منبع: سی نت

12535 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آسمان زرد کم عمق - Aseman-e Zard-e Kam omgh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت