New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

"زندگی مشترک ما" / یادداشت سحر عصر آزاد برای فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"

:: 30 دی 1391  1:14:05 AM  ::

هنگامه قاضیانی، ترلان پروانه و حمید فرخ نژاد در نمایی از فیلم

هنگامه قاضیانی، ترلان پروانه و حمید فرخ نژاد در نمایی از فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

 

سی نت: سومین فیلم سیدروح الله حجازی در راستای دغدغه‌های فیلم قبلی او؛ «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» به مسائل جاری در روابطِ امروز زنان و مردان جامعه ما می‌پردازد نه لزوماً زنان و مردانِ امروزی.

حجازی در این فیلم همکاری با فیلمنامه‌‌نویس کار قبلی‌اش؛ علی‌ طالب‌آبادی را ادامه داده و این تداوم به شکلی مطلوب باعث بسط نگاه موشکافانه آن‌ها به روابط و مناسباتی شده که به شدت ملموس و باورپذیر است.

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به رابطه دو زوج می‌پردازد که با انتخاب آن‌ها از نسل دیروز و امروز و حضور نماینده نسل فردا در کنارشان که به شکل مستقیم از این روابط تأثیر می‌گیرد، زاویه دید فیلم بسط پیدا می‌کند.

به همین دلیل می‌توان مدعی شد فیلم بیش از آنکه مدعی کالبدشکافی روابط زوج‌های امروزی باشد به آسیب‌شناسی روابط امروزی می‌پردازد که حتی مناسبات زوجی از دیروز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هیچکس از تأثیر و چه بسا آسیب آن مصون نیست.

آمدن ساناز (ترانه علیدوستی) و رامتین (پیمان قاسم‌خانی) برای بازسازی خانه پدریِ قدیمی خاله‌ی ساناز (محدثه- هنگامه قاضیانی) و شوهرش (منصور- حمید فرخ‌نژاد) که دختری نوجوان به نام نگین (ترلان پروانه) دارند بهانه‌ای است تا شاهد برشی از زندگی این دو خانواده در طول دو روز باشیم.

در این دو روز شاهد اتفاقات ریز و جزئی متعددی هستیم که با تکرار تبدیل به کدهای کارکردی برای ترسیم روابط گذشته تا حال و حتی روابط پنهان گذشته و حال این دو خانواده می‌شوند. گذشته‌ای به وسعت و ثبات ظاهری زندگی مشترک چندین و چند ساله منصور و محدثه و گذشته‌‌ای به کوتاهی و بی‌ثباتی رابطه مشترک ساناز و رامتین.

در واقع آنچه باعث می‌شود فیلم بتواند در بسط قصه یک خطی خود موفق عمل کند و مخاطب را به دیدی فراتر از آنچه صرفاً می‌بیند، برساند همین نگاه قرینه‌پردازانه به گذشته و حال یا به گفته بهتر بین زوج های دیروز و امروز و قرار دادن آن‌ها مقابل یکدیگر است.

تقابلی که با یک طراحی ظریف، زوج‌وار پیش می‌رود و به شکلی نمونه‌وار درد دل‌های ساناز با منصور را در مقابل حرف‌های خودمانی محدثه و رامتین قرار می‌دهد و در زیرلایه به یکی از سنتزهای مهم فیلم می‌رسد. شاهد بدون کنش این میدان، نماینده نسل فردا یعنی نگین است که جای خود را نه در کنار پدر و مادر پیدا می‌کند نه در همراهی با ساناز و نه هم‌صحبتی با رامتین که گویای سردرگمی اوست.

قرینه‌پردازی این رویارویی‌ها در کنار هم است که به نوعی روابط و مناسبات امروزی را به چالش می‌کشد. چراکه از یک طرف به شکلی زیرپوستی و واقعگرا ترس نسل گذشته را از، از بین رفتن چارچوب‌ها، بنیان‌ها، حریم‌ها و ... برجسته می‌کند و در مقابل سردرگمی و پریشانی نسل امروز را از این بی‌ثباتی بدون وجود یک تکیه‌گاه مطمئن، به تصویر می‌کشد.

ترسیم هوشمندانه این دو وجه در کنار یکدیگر است که باعث می‌شود فیلم تنها در حد یک تابلوی تمام‌نما و تصویری باورپذیر متوقف نماند بلکه در درون خود بار یک هشدار جدی را بر دوش بکشد. هشدار به عواقب جایگزین شدن اصول ریشه‌ای، چارچوب‌های کارآمد و حریم‌های امن با بی‌ثباتی برآمده از آزادی بی‌قید و شرط.

هشداری که از پیوند نماهای تکی از سرگردانی و استیصال هر یک از کاراکترها در پایان فیلم، به شکلی عمیق و جدی به عمق روح مخاطب چنگ می‌زند و او را وادار می‌کند به بازنگری در گذشته تا حال زندگی این دو خانواده و پر کردن نقاط خالی با کدهایی که در طول این دو روز گرفته و .... در عمق این بازنگری نقبی هم بزند به گذشته خود و اطرافیانش که خواه‌ناخواه وامدار و چه بسا زخم‌خورده‌ی این جنس روابط امروزی است.

با چنین دیدگاه همه‌شمولی است که فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» می‌تواند تبدیل شود به یک آسیب‌شناسی جدی و دراماتیک که چکیده تجربه‌های زندگی امروز را بر بستر قصه‌ای موجز با کاراکترهایی پرداخت شده جاری می‌کند.

کاراکترهایی که تا جای ممکن وجه نمایشیِ نقش و حضورشان تقلیل پیدا کرده تا پیش از هر چیز شاهد تصویری نزدیک به واقعیت از یک اتفاق درونی باشیم که همه با آن آشنا هستیم و به جای زبان مشترک با چشم و نگاه مشترک نظاره‌گر آن هستیم.

فیلمی که هر چند می‌تواند در وهله اول تصویری آشنا از کاراکتر نمایشی هر یک از بازیگران باشد اما جزئیات پرداخت‌شده آن‌ها، گره‌های درونی شخصیت‌ها و بخش پنهان گذشته و حال، آنچنان تصویر متفاوت، ملموس و به‌یادماندنی از آن‌ها ثبت می‌کند که نقش‌آفرینی‌های قبلی آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مسلماً حضور چنین فیلمی در بخش مسابقه جشنواره سی و یکم فجر می‌توانست به رقابت‌های این بخش رونق خاصی داده و به نوعی بهترین‌های بقیه فیلم‌ها را نیز پای میز داوری بکشاند تا در رقابتی تنگاتنگ به برگزیدگانی بهتر و برحق‌تر برسیم.

اما حالا که این اتفاق نیفتاده، نمایش این فیلم در بخش خارج از مسابقه می‌تواند حداقل انتظار مخاطبان پیگیر سینما اعم از منتقدان و کارشناسان و مخاطبان عام جشنواره‌رو باشند. مخاطبانی که انتظار دارند تولیدات برجسته یک سال سینمای کشورشان را -که بخصوص مراحل قانونی ساخت را طی کرده‌اند،- در قدیمی و معتبرترین جشنواره داخلی ببینند و حداقل این داوری را در ذهن خود بین فیلم‌ها انجام دهند. این حداقل انتظار مخاطبان پیگیر سینما از تصمیم‌گیران جشنواره سی و یکم فیلم فجر است.

 

عکس های مرتبط:

پیمان قاسم خانی و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم

پیمان قاسم خانی و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

 

پیمان قاسم خانی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد - پشت صحنه فیلم

پیمان قاسم خانی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد - پشت صحنه فیلم "زندگی مشترک آقای محمود و بانو"

 

منبع: خبر آن لاین

11666 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو - Zendegie moshtarake aghaye mahmoodi va banoo        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت