New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

کار دشوار مدیران جشنواره در برگزاری پر رونق ترین جشنواره سالهای اخیر

جشنواره فجر ۳۲ و معضل انبوه فیلم‌های برجسته/ انتظار برای یک اختلاف یا یک جهش؟

:: 24 آذر 1392  3:21:38 PM  ::

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

پوستر اصلی سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت: جشنواره سی و دوم فجر، اتفاقی بزرگ برای سینمای ایران، حداقل بزرگترین اتفاق سینمایی دهه نود تا به امروز است؛ اتفاقی که به موجب آن، شاهد حضور طیف بسیار وسیعی از فیلمسازان سه نسل سینمای ایران هستیم و متعاقب آن، می توانیم دورنمای بسیار روشنی برای کیفیت و اقتصاد صنعت سینمای ایران در سال 92 متصور شویم؛ اتفاقی که به موجب آن تقریبا تمامی سرمایه های سینما متشکل از دولتی ها و خصوصی ها پا به عرصه گذاشته اند و در فرآیندی قهرمانانه، بهترین عملکرد خود را به تصویر کشیده اند.

اما این اتفاق بزرگ، تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن، به راهکارها و تمهیداتی مربوط است که موجب دیده شدن این حجم وسیع از تلاش ها می شود؛ حجم وسیعی که هم باید این میزان قابل توجه فیلم را، حداقل در مدت زمان جشنواره، به درستی به مخاطب نشان دهد و هم، با اعمال سیاست هایی، موجب نارضایتی و دل چرکینی عوامل برخی فیلم ها را فراهم نیاورد.

اتفاقی که شکل مشابه آن در جشنواره بیست و نهم فجر در سال 89 به وقوع پیوست و مسئولان با افزودن بخشی به نام "نوعی نگاه"، عملا نتوانستند آن حجم وسیع حضور فیلمسازان در جشنواره را سر و سامان دهند؛ نتیجه اش هم آن شد که برخی فیلمسازان از جشنواره قهر کردند و فیلمشان را بیرون کشیدند و اسیر حواشی شدند و برخی دیگر هم به نحوه نمایش آثارشان و حتی داوری ها اعتراضاتی داشتند که مجموع این اتفاقات، سبب شد تا جشنواره بیست و نهم با آن میزان حضور فیلمسازان نام آشنا، کاملا برخلاف انتظارات عمل کرده و دوره درخشانی لقب نگیرد.

این مثال را می توان دقیقا به مثابه قربانی شدن دوره ای از جشنواره که می توانست دوره ای "طلایی" لقب بگیرد، عنوان کرد.در آن سال، فیلمسازان هر یک، تقریبا آثار قابل قبولی از خود ارائه دادند اما سیاست های غلط مدیران وقت آن سال سبب شد تا نه فیلم ها فرصت عرض اندام داشته باشند و نه کارگردانان به ادامه مسیر اکران آثار و تولید فیلم بعدی خود، رغبت چندانی داشته باشند؛ به هر حال جشنواره فیلم فجر، ویترین یک ساله سینمای ایران است که هر گونه تصمیم موفق یا مخرب در آن، مستقیما شاخصه های کمی و اقتصادی و حتی کیفی صنعت فیلمسازی ایران را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

اما آنچه در حال به وقوع پیوستن در جشنواره سی و دوم است، به مراتب هنگفت تر از جشنواره بیست و نهم است.در این دوره، اهمیت فیلم های شرکت کننده از چند سو قابل تامل است؛ نخست آنکه ما در این دوره با فیلم های شاخصی از کارگردانان نسل دوم سینما مواجه هستیم که از قضا، کارهایشان به نسبت فیلم های قبلی شان، از غنای کیفی بیشتری برخوردار است؛ دوم فیلم های مهجور مانده از جشنواره های سال های قبل که عمدتا آثار چالشی و ملتهبی هستند که تنها به دلیل نزدیکی به خطوط قرمز در سال های قبل مورد بی مهری قرار گرفته بودند و با توجه به پرداخت های سینمایی، عمدتا آثار قابل توجه و مهمی به حساب می آیند و دسته سوم را فیلم های کارگردانان نسل چهارمی تشکیل می دهند که آثار درخور توجهی را ساخته اند که قابلیت رقابت با کارگردانان بزرگ را دارند.

مطمئنا افزودن بخشی مانند "نوعی نگاه" با شکل و سیاق جشنواره بیست و نهم، نمی تواند راهکاری بهینه و از روی تدبیری در جشنواره امسال باشد چرا که این بخش با همین عنوان، در بسیاری از جشنواره های معتبر سینمایی سراسر جهان وجود دارد که هم جوایز آن بیشتر از بخش مسابقه است و هم تندیس آن با بخش مسابقه برابری می کند.به طوری که گهگاه، حتی افتخارآفرینی فیلمی در این بخش، به مراتب مهم تر از بخش های اصلی جشنواره است اما در ایران به دلیل اینکه هرم جشنواره، شکلی سینوسی دارد و هر چند سال یک بار اتفاقاتی از این دست رخ می دهد، نمی توان این بخش را به عنوان بخشی اصلی در جشنواره هر دوره لحاظ کرد و از دیگر سو، قرار دادن این بخش در هر 4،5 دوره یک بار، نه تنها اعتبار کیفی جشنواره مبنی بر آرایش بخش های ثابت خود را لطمه دار می کند بلکه نمی تواند ماهیتی درخور این بخش را برای کارگردانان و صاحبان آثار تعریف نماید به گونه ای که هم خود کارگردانان و تهیه کنندگان و هم مردم از افزودن این بخش، تصور اشتباهی در ذهن دارند که این تصور اشتباه به مدد در نظر نگرفتن سیمرغ هایی جداگانه و جوایز مادی دیگر برای این بخش، عملا به عنوان زنگ تفریحی برای آن فیلم ها محسوب می شود که بسیار پائین تر از بخش مسابقه قرار دارد و نه تنها توهینی مستقیم به آن فیلم های مهم و صاحبانشان قلمداد می گردد بلکه تاثیری هر چند محسوس بر فروش آن در گیشه نیز خواهد گذاشت.

از طرف دیگر، ظرفیت بخش مسابقه بسیار محدود است در حالی که در این دوره از جشنواره، به راحتی فیلم هایی به میزان دو برابر ظرفیت بخش مسابقه، محق حضور در این بخش خواهند بود.

به عنوان مثال در میان کارگردانان نسل دوم حاضر در این دوره، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی، احمدرضا درویش، کیانوش عیاری، فریدون جیرانی، کیومرث پوراحمد، رخشان بنی اعتماد و کمال تبریزی با فیلم های مهمی حضور دارند که همین اسمی ها، خود نیمی از ظرفیت فیلم های بخش مسابقه را به خود اختصاص می دهند در حالی که به جز فیلم های این 10 کارگردان مهم، حداقل 70 فیلم دیگر نیز در جشنواره امسال حضور دارند که با در نظر گرفتن حداکثر ظرفیت بخش مسابقه یعنی 26 فیلم، باید تنها 16 فیلم از این 70 اثر باقی مانده را به بخش مسابقه راه یابند که با نگاهی به اسامی فیلم ها و کارگردانان نسل سوم و چهارم متوجه می شویم که این اتفاق نمی تواند چندان صورتی عملی به خود بگیرد.

در میان کارگردانان مطرح نسل سوم فیلمساز نیز، هم چهره های معتبری به چشم می خورند و هم فیلمسازانی که در این دوره، با آثار مهمی در جشنواره حضور دارند که از این قبیل کارگردانان می توان به حمید نعمت الله، رضا میرکریمی، محسن امیریوسفی، علی قوی تن، فرهاد مهرانفر، علیرضا امینی، رضا سبحانی، بهرام توکلی، حسین شهابی، فرزاد موتمن، مرضیه برومند، عباس رافعی، آرش معیریان، سعید سهیلی و محمدمهدی عسگرپور اشاره کرد.

تا اینجای کار، اسامی 25 کارگردانی که تقریبا درصد حضور آثارشان در بخش مسابقه مسجل است، آورده شد در حالی که شمار حضور کارگردانان نسل چهارم، تقریبا 50 درصد فیلم های جشنواره امسال را تشکیل می دهند که در این بین، برخی ها به واسطه ساخته های اخیرشان مطرح شده اند و برخی های دیگر نیز با نخستین ساخته شان، کانون توجهات را به سمت خود معطوف کرده اند که از میان این کارگردانان می توان به نام هایی چون بهرام بهرامیان، ابراهیم ابراهیمیان، حسن نجفی، محمود غفاری، ناصر ضمیری، مهدی رحمانی، مهشید افشارزاده، سامان سالور، تارا اوتادی، سید جلال اشکذری، تینا پاکروان، مصطفی کیایی، مهرشاد کارخانی، رضا اعظمیان، علیرضا فرید، جهانگیر الماسی، منوچهر هادی، روح الله حجازی، شهرام مسلخی، شهاب حسینی، احسان عبدی پور، هومن سیدی، حامد کلاهداری، نرگس آبیار، رضا درمیشیان، حامد محمدی، کیارش اسدی زاده، رضا عطاران، شهرام مکری، هاتف علیمردانی، مسعود ده نمکی، نیما جاویدی، علی احمدزاده، برزو نیک نژاد، علی عطشانی، امیرحسین ثقفی و سعید آقاخانی اشاره کرد.

37 کارگردان نسل چهارم سینمای ایران که به همراه 25 کارگردان نسل دوم و سوم حاضر در این دوره، مجموعا 62 فیلم مهم جشنواره امسال را تشکیل می دهند که هر کدام از این فیلم ها، داعیه دسترسی به سیمرغ در بخشهای مختلف را دارند حال به این تعداد اضافه کنید فیلم هایی را که قرار است در نقش شگفتی ساز ظاهر شوند و در مقابل این 62 فیلم، قد علم کنند.

بنابراین به راحتی می توان این تخمین را در نظر گرفت که تنها یک بخش رقابتی با آن شکل کلاسیک، برای مسابقه جشنواره امسال کافی نیست.حتی در نظر گرفتن بخش "نوعی نگاه" با همان سر و شکل جشنواره بیست و نهم نیز باز نمی تواند پاسخگوی این تعداد فیلم های مهم باشد و درست اینجاست که هم تدبیر سازمان سینمایی و معاونت سینمایی در رتق و فتق اصولی این رخداد به شکلی کاملا جدی به محک گذاشته می شود و هم برخی انتقادها به معاونت سینمایی مبنی بر انتخاب هایش که بارزترین آنها، انتخاب "علیرضا رضاداد" به عنوان دبیر جشنواره امسال است، سر و شکلی حقیقی به خود می گیرد که آیا آن حجم انتقادات به حق بوده یا خیر.

در شرایط کنونی، تجربه حضور متمادی رضاداد در سینمای ایران می تواند مرهم این پاشنه آشیل باشد اما تشریک مساعی میان بزرگان سینما در گذر موفق سینمای ایران از این پیچ تاریخی، هم اکنون نه تنها به سازمان سینمایی، معاونت سینمایی و دست اندرکاران جشنواره، کمک های شایان توجهی می کند بلکه سینمای ایران را از معرض خطری که هم اکنون بالقوه جلوه می کند، رهایی می بخشد.

البته یکی از راه های مهم ضدفرسایشی برای بیرون آمدن موفق از این آزمون آن است که در وهله اول، فیلم اولی ها، به بخش مسابقه راه پیدا نکنند اما در همان بخش فیلم های اول و دوم، همان سیمرغ هایی که به بخش اصلی داده می شود به این بخش نیز تعلق گیرد و از طرفی، ظرفیت پذیرش هر دو بخش مسابقه و بخش فیلم های اول و دوم، حداقل استثنائا برای دوره های اینچنینی، تا مرز 35 فیلم افزایش یابد که در چنین شرایطی، هم بخش مسابقه، تمام فیلم های مهم کارگردانان نسل دوم و سوم را به خود خواهد دید و هم تمام فیلم های مهم نسل چهارم، می توانند با یکدیگر به رقابتی جدی بپردازند و از سویی دیگر، هیچ دلخوری ناشی از بها ندادن به فیلمی در کار نخواهد بود و جشنواره، به سلامت از این پیچ تاریخی عبور خواهد کرد.

 

منبع: تسنیم

6697 - محسن آزاددل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و دومین جشنواره فیلم فجر (361 خبر):

361 - گاف عجیب و غریب هیات داوران جشنواره فیلم فجر در اعلام نام یک کاندیدا!/ نعیمه نظام دوست به جای شهین تسلیمی کاندیدا شد!

360 - بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ 7 جایزه برای «شیار 143»

359 - چرا «رستاخیز» در جشنواره‌ی فجر شهرستانها به نمایش درنیامد؟

358 - نام هایی که چیزی برای عرضه نداشتند! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای جشنواره سی و دوم فیلم فجر

357 - ریز انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت برای بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر

356 - "خانه پدری"، کیانوش عیاری، نوید محمدزاده، مریلا زارعی و ... / بهترین های جشنواره سی و دوم فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت معرفی شدند + لیست بهترین ها به انتخاب کاربران سایت

355 - حاتمی‌کیا: در این ایام به شدت به مباحث فیلم «چ» احتیاج داریم

354 - تجربه ی لذت ناب سینما / یادداشت خواندنی کاربر سی نت برای "ماهی و گربه"

353 - رقابت نزدیک سه فیلم / اعلام کاندیداهای بهترین های جشنواره سی و دوم به انتخاب نویسندگان و منتقدان سی نت / کاربران هم بهترین های جشنواره را انتخاب کنند

352 - این فیلم ها رو به کی نشون می دین؟ / یادداشت محمد هاشمی برای چند فیلم جشنواره فجر

>> همه اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت