New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

"بخش خارج از مسابقه را به جشنواره برگردانید" / یادداشت کیوان کثیریان برای نمایش فیلم های خارج از مسابقه برای اهالی رسانه

:: 18 دی 1391  10:42:17 AM  ::

سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

سی نت: همیشه گفته‌اند و شنیده‌ایم که جشنواره فیلم فجر ویترین یکسال فعالیت سینماگران ایرانی است و بیش از آنکه تنها یک جشنواره رقابتی باشد یک جشن ملی سینمایی است که می‌شود چهره یکساله سینمای ایران را در آیینه آن دید.

سال‌های سال همینطور بوده که خوب و بدِ سینمایمان را از خلال تماشای بخش اعظم تولیدات یکسال سینما دریافته‌ایم. جشنواره برای ارزیابی خیلی چیز‌ها در سینمای ایران محل مناسبی بوده. اینکه جریان‌های سینمایی امسال را بررسی کنیم، مسیر حرکت مضمونی و ساختاری سینمایمان را رصد کنیم، برخی استعداد‌ها کشف شوند، درباره نتایج تمهیدات مدیریتی حرف بزنیم و میزان موفقیت و شکست بعضی سرمایه‌گذاری‌ها را بسنجیم.

بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر همواره محلی بود برای دیده شدن بخشی از تولیدات سینما که به هر دلیل از نگاه هیات انتخاب، واجد شرایط برای حضور در بخش مسابقه تشخیص داده نشدند. نمایش این فیلم‌ها برای رسانه‌ها علاوه بر کارکردهایی که در بالا گفتم، امکان ارزیابی نظر هیات انتخاب را هم فراهم می‌کرد و این خود امکانی بود برای مباحثات مفید و البته دیده شدن فیلم‌های کنار مانده؛ فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها به هر حال ممکن است به دلایل سلیقه‌ای بخش مسابقه را از دست داده باشند.

در طول عمر جشنواره، کم نبوده‌اند فیلم‌هایی که می‌توانستند در بخش مسابقه حاضر باشند ولی سلیقه هیات انتخاب (یا‌گاه بدسلیقگی آن‌ها) آن‌ها را از حضور در بخش مسابقه بازداشت و بسیار بوده‌اند فیلم‌هایی که بی‌شایستگی لازم، در بخش مسابقه حضور داشته‌اند.
در دو دوره اخیر دستکم چند فیلم مشخص می‌توان مثال زد که هیات انتخاب به هر دلیل نادیده‌شان گرفت اما با نمایش آن‌ها در بخش خارج از مسابقه یا مهمان، غالب کار‌شناسان و منتقدان و هنرمندان از آن‌ها استقبال کردند و بر حقانیت آن‌ها صحه گذاشتند؛ آثاری چون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «مرهم»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خود و بی‌جهت» و...

به هر روی فیلم‌هایی که در چارچوب قوانین جاری کشور تولید شده‌اند، روال قانونی مجوز‌ها را طی کرده‌اند و از حداقل استاندارد کیفی هم برخوردارند، حق دارند در جشنواره ملی سینمای ایران دیده شوند، حتی در بخش خارج از مسابقه.

حق کار‌شناسان و منتقدان و مخاطبان جدی سینماهم هست که این آثار را در کنار بقیه ببینند و تصویر کامل‌تر و واقعی‌تری از سینمای امسال و سال آینده ایران داشته باشند. مگر آنکه قصد بر این باشد که نظر هیات انتخاب به همه تحمیل شود و یا برخی ارزیابی‌ها که به سود ریل گذاران سینما نیست، ناکام بماند و یا برای پیشگیری از استمرار دعواهای امسال اکران از همین حالا نظر اصلاحی نهادهایی مثل حوزه جلب شود. اگر این مورد آخر به حقیقت نزدیک باشد که وااسفا!

من فیلم‌های تولید شده امسال را ندیده‌ام و طبعا برای قضاوت، صالح نیستم ممکن است همه فیلم‌های منتخب فیلم‌های خوبی باشند، اما تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد معمولا هرسال حضور چند فیلم بی‌کیفیت در بخش مسابقه - که غالبا مورد حمایت رسمی هم هستند_ هیات انتخاب را شرمنده خواهد کرد؛ فیلم‌هایی که جا را برای چند فیلم شایسته دیگر تنگ کرده‌اند. شک ندارم که امسال نیز چنین خواهد بود اما به فرض صحت صد درصدی انتخاب‌های هیات انتخاب، فیلم‌های دیگر می‌توانستند امکان نمایش و دیده شدن را در این جشنواره که قرار بوده ملی باشد داشته باشند و نه توسط داوران که توسط سایرین قضاوت شوند.

درهرصورت بد نبود آثار سینماگران جوان و مستعدی که منتقدان، پیگیر مسیر حرکت آنان هستند روی پرده جشنواره می‌نشست؛ فیلم‌هایی چون «پرویز»، «آسمان زرد کم عمق»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «همه چیز برای فروش»، «سیزده»، «لرزاننده چربی»، «از تهران تا بهشت» و...

یا چه اشکالی داشت که فیلم‌های کارگردانان نسل میانه مثل مجتبی راعی و سیامک شایقی را می‌دیدیم؟ این فیلم‌ها از فیلم‌های سال گذشته فرزاد موتمن و رسول صدر عاملی یا فیلم دو سال پیش بهروز افخمی و داریوش مهرجویی ضعیف‌تر بودند؟ این‌ها به بخش مسابقه راه یافته بودند و آن‌ها حتی به نمایش هم در نمی آیند؟

حتی اگر فیلمسازانی چون لیالستانی و رفایی و معیری هم می‌توانستند فرصت داشته باشند کار‌هایشان را به تماشا بگذارند. آسمان به زمین می‌آمد؟

و واقعا آیا نباید فیلم‌هایی مثل «فرزند چهارم» موساییان یا «عقاب صحرا» مهردادخوشبخت را می‌دیدیم تا بدانیم نتیجه سرمایه‌گذاری گسترده روی پروژه‌های فاخر چه از آب درآمده است؟

این به معنای زیر سوال بردن نظر هیات انتخاب نیست - که البته امسال ترکیبش از همیشه عجیب‌تر بود و دولتی‌تر به نظر می رسید - بلکه حفظ رویکرد ملی جشنواره فیلم فجر است.

به گمانم هنوز هم دیر نشده. یک بخش خارج ازمسابقه با ده پانزده فیلم، مشکلی برای جشنواره ایجاد نمی‌کند و حتی به رونق بیشتر جشنواره کمک می‌کند و آن را به ویترین واقعی سینمای ایران نزدیک‌تر خواهد کرد. لطفاً از این تصمیم اشتباه دست بردارید و این بخش را به جشنواره برگردانید.

 

منبع: خبر آن لاین

8647 - احمد شاهوند

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت