New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  رکوردهای جالب و شگفت انگیز تاریخ برگزاری اسکار

arrow  دیالوگ های ماندگار – ۱ / «آژانس شیشه ای»

arrow  اسکورسیزی یک درام موزیکال تهیه می کند

arrow  مرور آثار آنتونی هاپکینز در شبکه نمایش

arrow  حضور «تی تی» در فستیوال بین‌المللی فیلم مینیاپولیس آمریکا

arrow  اشکان منصوری، خبرنگار و بازیگر جوان درگذشت

arrow  آخرین وضعیت باران کوثری در بیمارستان

arrow  خاطره بازی شنیداری با محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی / پخش فیلم «قرمز» از رادیو

arrow  مریلا زارعی در نقش مادر ناصرالدین شاه / رونمایی از مهدعلیا «جیران» + عکس

arrow  چگونگی برگزاری بازار جشنواره جهانی فیلم فجر تشریح شد

arrow  توضیح تهیه کننده «یاور» پیرامون شباهت شخصیت اصلی با «حشمت فردوس»

arrow  کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد

arrow  برگزاری مجازی مراسم معرفی «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر»

arrow  به مثابه تیر خلاص / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم «خون شد»

arrow  رونمایی از لوگوی سریال محمدحسین مهدویان / عوامل سریال «زخم کاری» معرفی شدند

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

تی تی

تی تی (آیدا پناهنده)

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر، سودابه جعفر زاده، امیر حامد، مهدی فرضیه، هلیدا کردبچه

یدو

یدو (مهدی جعفری)

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش

گیج گاه

گیج گاه (عادل تبریزی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیلپور، علی باغفر

خط فرضی

خط فرضی (فرنوش صمدی)

بازیگران: سحر دولتشاهی پژمان جمشیدی حسن پورشیرازی آزیتا حاجیان صدف عسگری امیررضا رنجبران نوید بانی کتایون سالکی

منصور

منصور (سیاوش سرمدی)

بازیگران: محسن قصابیان، لیندا کیانی، مهدی کوشکی، حمیدرضا نعیمی

مامان

مامان (آرش انیسی)

بازیگران: رویا افشار ، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس و شقایق شوریان

روزی روزگاری آبادان

روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا محسن تنابنده الهام شفیعی هیراد آذرنگ سهیل جمالی امیرحسین ابراهیمی

روشن

روشن (روح الله حجازی)

بازیگران: رضا عطاران سارا بهرامی سیامک انصاری مسعود میرطاهری ابراهیم عزیزی محمد ولی زادگان مهدی حسینی‌نیا سرگل لواسانی

مصلحت

مصلحت (حسین دارابی)

بازیگران: فرهاد قائمیان وحید رهبانی مهدی حسینی‌نیا مجید نوروزی امیر نوروزی نازنین فراهانی سهی‌بانو ذوالقدر مهدی فریضه علی دل‌پیشه حسن تسعیری مجید جعفری وحید نفر

زالاوا

زالاوا (ارسلان امیری)

بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌‌العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح کریمی، زاهد زندی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 24 مرداد 1399  8:39:55 PM  ::

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سی نت: دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به عنوان فیلم رتبه پنجم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

علی نعیمی - «فروشنده» اصغر فرهادی را می توان در ادامه روند منطقی فیلمسازی او دانست. فیلمی که خاستگاه اصلی‌اش بر پایه فرهنگ ایرانی ساخته شده و تمامی مؤلفه های ساخت یک فیلم بر اساس شناخت دقیق نسبت به باورها و اعتقادات یک سرزمین را داراست. نگاه فرهادی در «فروشنده» مبتنی بر یک عنصر اساسی است. در سینمای فرهادی خانواده و حفظ شأنیت آن حکم بازوی پیش برنده را دارد و گویی به هر بهانه‌ای این عنصر اساسی را در آثارش به بوته آزمایش می‌گذارد. روابط آدم‌ها در «فروشنده» بر همین اساس بنا نهاده شده است و به دلیل نگاه اخلاقی حاکم بر فیلم درام اثر نیز رنگ و بویی انسانی می گیرد.

در «فروشنده» با یک خانواده اخلاق گرا و هنرمند روبرو هستیم که تمامی شاخصه های نسل امروز را داراست و از همین رو با جامعه ای روبرو می شود که با آنچه تا امروز زیست می کرده است در تناقض است.

در «فروشنده» همه چیز بر پی و پایه یک اصل بنا می‌شود و کم کم در طول داستان شکل می گیرد و آن مفهومی است به نام «خانه». در این اثر خانه به معنا و مفهوم واقعی آن وجود ندارد. محل امنی برای آرامش و آسایش و جایی که آدم ها در آن آرام گیرند و این موضوع از همان آغاز فیلم مشهود است. فیلم بعد از تیتراژی که در صحنه تئاتر جان می گیرد با فضایی هول‌انگیز آغاز می شود و مخاطب را با ساکنان واحدهایی مسکونی مواجه می کند که محل زندگی‌شان در حال آوار شدن و تخریب است تا جایی که آن ها را مجبور به تخلیه و ترک خانه می کند و همه با اضطراب در حال فرار از این خانه ترک خورده در حال ریزش هستند. رعنا (ترانه علیدوستی) و عماد (شهاب حسینی) هم از ساکنان همین خانه هستند که این اتفاق آن ها را ناگزیر از ترک آنجا می کند.

خانه ای فرسوده که دیوارهای ترک خورده و رنگ و رو رفته اش بارها در قاب دوربین جای می گیرد. فارغ از قاب های بسته و محدود دوربین که درتمام فیلم حس خفگی را به مخاطب منتقل می کند، مخاطب در خانه رعنا و عماد با نوعی آشفتگی و شلوغی در صحنه ها مواجه است. این موضوع حتی در دکور صحنه تئاتری که آن ها بازیگرانش هستند کاملا مشهود است. رعنا و عماد بازیگران نقش ویلی و لیندا شخصیت های داستان «مرگ فروشنده» آرتور میلر هستند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در فرم فیلم، نوع شخصیت پردازی آن است. در فروشنده شخصیت‌ها و نقش ها در راستای حرف اصلی فیلمساز و کاملا در جای خود قرار گرفته اند و هر کس در ایجاد گره یا بروز اتفاقات مختلف تاثیر گذار است. به طور مثال شخصیت زنی مطلقه که با وجود فرزند کوچک خود در گروه نمایشی «فروشنده» نقش زنی اغواگر و بدکاره را ایفا می کند که نمادی از همان زن بدنامی است که صاحب قبلی خانه عماد و رعنا بوده و وجودش باعث ایجاد زحمت هایی در زندگی آن ها شده است یا بابک با بازی بابک کریمی که در ابتدا نسبت به سایرین اهمیت کمتری دارد اما رفته رفته نقش او در ایجاد این دردسرها پررنگ تر می شود.

«فروشنده» می کوشد تا ثابت کند هر کس به نحوی در این جامعه فروشنده است. در این جا دیگر انگشت اتهام تنها به سوی زن بدکاره اشاره نرفته و اورا فروشنده نمی خواند، در این فیلم حتی عماد هم فروشنده است.

علیرغم این که این فیلم به زعم برخی منتقدان در نقد غیرت مردانه ناشی از جامعه سنتی است اما کنش ها و واکنش های عماد با بازی شهاب حسینی چیزی غیر از این را نشان می دهد. مردی که علیرغم تمام غیرتی که نسبت به زنش دارد اما در موقعیت های مختلف رفتارهایی غیرمتعصبانه از خود نشان می دهد و سعی می کند با حفظ ظاهر از بروز هر گونه خشونت منفعلانه بپرهیزد. شخصیت او را نه می توان به سنت صرف متعلق دانست و نه به قشر روشنفکر اما او در نهایت در پی انتقام جویی شخصی خویش در یک پایان نامشخص فرد متجاوز را تا مرز مرگ می برد.

«فروشنده» فرهادی فیلمی مهم در کارنامه کاری فیلمساز است. فیلمی که تلاش می کند ساده ترین موضوعات زندگی را که در ظاهر می تواند بی اهمیت باشد به یک بحران تبدیل کند و از رهگذر آن به نتیجه‌ای دست پیدا کند که متفاوت تر و غیرقابل پیش بینی تر از بقیه پایان بندی ها باشد. فیلم قطعا یکی از آثار مهم دهه نود سینمای ایران است که جایگاه آن را به مرور زمان می توان بهتر درک کرد.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

921 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

فروشنده - Forooshandeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت