New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  تدوین فیلم سینمایی «سرآغاز» به پایان رسید

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

arrow  «ما به همه گفتیم زدیم، شمام بگید زده، خوبیت نداره ...*» / بهمن مفید درگذشت

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

:: 12 مرداد 1399  2:18:06 PM  ::

این چند فیلم ... / برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

این چند فیلم ... / برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

 

سینما شبکه (سی نت): دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم نوشته شده است.

***

شبیر نعلبندیان - دهه نود سینمای ایران شاید حدود پنجاه فیلم خوب و قابل قبول به خود دیده باشد. حال اگر فیلم های مهجور و دیده نشده‌ای که تنها فرصت اکران چند هفته ای در گروه هنر و تجربه را به دست آوردند را به این لیست اضافه کنیم شاید این عدد به هفتاد هم برسد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نگاهی گذرا هم به فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بیاندازیم. حالا چرا 25؟ چون تعدا آرای فیلم های رده هجدهم تا بیست و پنجم مساوی بود و تنها با یکی دو امتیاز اختلاف نسبت به هم در لیست قرار گرفته بودند، تصمیم گرفتیم به هر 7 فیلم هم بپردازیم.
فقط می ماند ذکر یک نکته که شاید برایتان جالب باشد: فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی در حالی که تعداد آراء اش با فیلم «قصه ها» مساوی بود به دلیل سه امتیاز کمتر نسبت به فیلم رخشان بنی اعتماد از حضور در جمع ده فیلم برتر دهه نود جا ماند.

11 - پرفروش پرفروش ترین ها / متری شیش و نیم» (سعید روستایییی)

از صف های طولانی و ممتد زمان جشنواره می شد حدس زد که فیلم دوم سعید روستایی به سان فیلم اولش که گام بلندی برای هر فیلمسازی محسوب می شد، همانقدر طرفدار و خواهان داشته باشد. فارغ از حواشی ایجاد شده برای فیلم در روزهای ابتدایی جشنواره مبنی بر خارج شدنش از بخش مسابقه، «متری شیش و نیم» در یک سوم ابتدایی اش موفق شد بالاتر از تمام فیلم های پلیسی هم ردیف خود قرار بگیرد. در واقع آن وجه ضدکلیشه ای کاراکترهای پلیس و وجه سمپاتیک یک مجرم اعدامی سبب شد که فیلم همدلی مخاطب را برانگیخته کرده و در زمان کوتاه بین نمایش فیلم در جشنواره و توزیعش در شبکه نمایش خانگی به محبوبیت چشمگیری دست پیدا کند و تبدیل به پرفروش ترین فیلم درام یا به عبارتی فیلم اجتماعی تاریخ سینمای ایران شود. «متری شیش و نیم» هم مانند «ابد و یک روز» تاثیرات گسترده ای را بر شوخی های کلامی گذاشت به طوری که عده کثیری از کمدین ها چه در قاب تلویزیون و چه در فضای مجازی از دیالوگ ناصر خاکزاد در سکانس ملاقات با وکیلش بیشترین بهره را بردند.


12 - رگ گیری به سبک نعمت الله / «رگ خواب» (حمید نعمت الله)

قبل از اولین نمایش «رگ خواب» در جشنواره عده ای گمان می کردند که فیلم با توجه به ترکیب جمع و جور بازیگرانش در همان حال و هوای «سر به مهر» هادی مقدم دوست باشد. اما تبدیل شدن آن به عنوان محبوب ترین فیلم هیات انتخاب جشنواره سی و پنجم نوید فیلمی متفاوت به مشتاقان را داد. «رگ خواب» مهر محکمی است بر توانایی های از پیش اثبات شده حمید نعمت الله در فیلمسازی که نشان داده «رگ خواب» مخاطب را در هر ژانری خوب می شناسد. ویژگی بارزی که سبب شد «رگ خواب» سر و شکل شکیلی نسبت به سایر فیلم های جشنواره داشته باشد بازی لیلا حاتمی به نقش مینا بود که تشویق همگان حتی منتقدان فیلم و بازی های قبلی او را به ارمغان آورد. شایان ذکر است که بازی کورش تهامی در عین متفاوت بودن بدل به بهترین و جدی ترین حضور سینمایی اش شد.


13 - باغ وحش شیشه ای / «اینجا بدون من» (بهرام توکلی)

بهرام توکلی که نامش پس از فیلم معنای گرای «پابرهنه در بهشت» بر سر زبان ها افتاده بود، نمایش نامه ای نوشته تنسی ویلیامز را دست‌مایه فیلم سومش قرار داد و با ایرانیزه کردن آن یکی از بهترین اقتباس های سینمای ایران را رقم زد که بعدها با ساخت «بیگانه» که آن هم اثری اقتباسی از همان نویسنده محسوب می شد نتوانست موفقیت پیشین خود را تکرار کند. حالا پس گذشت یک دهه «اینجا بدون من» هنوز هم در زمره فیلم های محبوب منتقدان قرار دارد و عده ای آن را بهترین فیلم او می دانند. یکی از نقاط قوت فیلم، پایان بندی آن است. اگر نمایشنامه «باغ وحش شیشه ای» را نخوانده باشید در پایان فیلم خیال می کنید که سازنده به رسم عادت فیلم های ایرانی دیگر، پایان خوشی را برای احسان و خانواده اش رقم می زند اما کمی درنگ در نریشن های صابر ابر و لبخند محو شده اش در نمای آخر ثابت می کند که بهرام توکلی تمام و کمال به متن اصلی وفادار بوده است.


14 - وسترن ایرانی / «ماجرای نیمروز» (محمدحسین مهدویان)

در طی این چند سال که گرایش فیلم های سیاسی و سفارشی سینمای ایران به ماجرای حضور منافقین در ایران مربوط شده است سه فیلم شاخص تولید شد. غیر از «سیانور» که در دل دهه پنجاه می گذشت دو فیلم «امکان مینا» و »ماجرای نیمروز» قصه منافقین را در دهه شصت در درگیری با نیروهای امنیتی روایت کردند. «ماجرای نیمروز» که موفق ترین آنهاست توانست بدون نشان دادن روابط درون سازمانی منافقین، ترس و رعب حضور آن ها در کشور را از طریق کشمکش نیروهای امنیتی به مخاطب القا کند. وجود کاراکترهایی که همه آنها غیر از حامد (مهرداد صدیقیان)، ما به ازای بیرونی داشته اند در ژانری معمایی-پلیسی همراه با رگه های ظریف طنز در کاراکتر کمال (هادی حجازی فر) و خشونت کلامی و رفتاری اش و البته شیمی خوبی که بین او و صادق (جواد عزتی) و دیگر اعضای گروه وجود داشت منجر شد تا «ماجرای نیمروز» که نامش شبیه به وسترن فرد زینه مان است به یک وسترن ایرانی تبدیل شود.


15 - تنگه گمشده / «تنگه ابوقریب» (بهرام توکلی)

اولین فیلم جنگی و حماسی بهرام توکلی که فیلم هایش به تک لوکیشنی بودن و کم بازیگر بودن معروف بودند، فیلمی است با پروداکشن عظیم، پر بازیگر و به لحاظ کارگردانی سخت که سبب احیای ژانر جنگی در سینمای ایران شد. قصه گمنام و فراموش شده دلاوری نیروهای ایرانی برای بازپس گیری بخشی از جنوب ایران و کارگردانی پلان-سکانس های جنگی با انفجارهای واقعی و هدایت صدها هنرور از «تنگه ابوقریب» فیلمی متفاوت در این ژانر و کارنامه کارگردانش ساخته است. نکته جالب اینجاست که جواد عزتی در مصاحبه ای عنوان کرد هیچ کدام از تصاویر فیلمبرداری شده، بر روی میز تدوین حذف و کوتاه نشد.


16 - اژدهای نهان / «اژدها وارد می شود» (مانی حقیقیی)

نام اولیه پنجمین فیلم مانی حقیقی تحت عنوان «شن، جن، ین» به اندازه ترکیب متفاوت بازیگرانش از همان اول کنجکاو برانگیز بود و این کنجکاوی زمانی بیشتر شد که نام فیلم به «اژدها وارد می شود»! تغییر کرد. «اژدها وارد می شود» هم همانند «آبادان»، «کارگران مشغول کارند» و «پذیرایی ساده» از تعابیر سیاسی بی نصیب نماند. هرچند خود مانی حقیقی هیچکدام از این تعابیر و تفاسیر را تایید نکرد اما با هوشمندی تمام قصه ای تاریخی و سمبلیک را با برچسب «بر اساس یک داستان واقعی» به تصویر کشید. هر لحظه که فیلم به جلو حرکت می کند و به آخر نزدیک می شود، بیشتر از آنکه به واقعیت نزدیک شود به تصویر خیالی و مرموز سازنده از دهه چهل شمسی نزدیک می شود که خط بطلانی بر هر واقعیتی می کشد. البته مانی حقیقی برای روایت ایده های خلاقانه اش ساختار فیلم را در لحظاتی تبدیل به یک ماکیومنتری می کند تا جهان خیالی فیلم تنه به تنه ی جهان واقعی حرکت کند.


17 - ایستاده در میان در رقبا / «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)

در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر اگرچه دو فیلم «لانتوری» و «اژدها وارد می شود» گریزی به سبک ماکیومنتری زده بودند اما «ایستاده در غبار» در کنار دو رقیبش تماما یک شبه مستند کامل در فرم و روایت بود. استفاده از نوارها و اصوات به جا مانده از احمد متوسلیان به سبک سریال «آخرین روزهای زمستان» که در واقع خود فیلم هم از دل یک سریال بیرون کشیده شده بود سبب شد تا محمد حسین مهدویان جای پایش را در سینمای ایران محکم کرده و برخلاف تصورات پیش بینی شده، عده کثیری از اهالی سینما را با خود همراه کند. «ایستاده در غبار» منجر به ورود بازیگر ناشناسی به نام هادی حجازی فر به حوزه سینما شد که جمعی از منتقدان و مخاطبان معتقد بودند او شایسته نامزدی سیمرغ بوده است حال آنکه حجازی فر در بازی اش به خاطر سبک فیلم تنها متکی به میمیک و استایل بدنی اش بود.


18 - شروع طوفانی یک پدیده / «شنای پروانه» (محمد کارت)

یکی از پدیده های جشنواره فیلم فجر اخیر «شنای پروانه» محمد کارت بود. تجربه های متعدد کارت در ساخت مستندهایی با درونمایه آسیب های اجتماعی نشان می دهد او در «شنای پروانه» نه تنها به دنبال شوآف نبوده بلکه تمام آنچه که از بزه و خشونت در «شنای پروانه» مشاهده می شود موید دغدغه اوست که به منظور نقض خشونت به نشان دادن بی پرده آن روی آورده است. محمد کارت که فیلمنامه چفت و بست دار «شنای پروانه» را به همراه دو نویسنده و کارگردان جوان (پدرام پورامیری، حسین امیری دوماری) به نگارش درآورده در کارگردانی هم به مدد اندوخته های پیشینش به مدیومی دست پیدا کرده که علاوه بر مستند بودن اتفاقات قصه، شاکله سینمایی فیلم را حفظ کرده و تلاشش را می کند تا فیلم از قالب تعریف شده اش خارج نشود.


19 - هجوم فرم به محتوا / «هحوم» (شهرام مکری)

«هجوم» در ادامه همان سبک دایره وار شهرام مکری ماجرای بازسازی صحنه قتل را در باشگاه ورزشی روایت می کند که ارتباطش با جهان مردگان را همانند «ماهی و گربه» حفظ کرده است. برخلاف «ماهی و گربه» که تفاسیر مخاطب از نمادهای موجود عموما شخصی بودند در «هجوم» خود فیلمساز با بیان وجود دنیایی دیگر در پشت دیوارها مخاطب را به تفاسیر و تعابیر جهان شمول تری دعوت می‌کند. هزارتویی که در «هجوم» وجود دارد نسبت به «ماهی و گربه» پیچیده تر شده و میزانسن های آن از شکل تجربی اش درآمده و حرفه‌ا‌ی‌تر شده است با این تفاوت که در «هجوم» سایه سنگین فرم بر محتوا دشواری کشف رمز و رازهای علت و معلولی فیلم را سخت تر کرده و شاید این دلیلی باشد برآنکه «هجوم» در زمان اکرانش با استقبال کمتری نسبت به «ماهی و گربه» که پرفروش ترین فیلم هنر و تجربه بود رو به رو شد.


20 - آشغال های دست نیافتنی / «آشغال های دوست داشتنی» (محسن امیریوسفی)

با اینکه فیلم امیریوسفی شانس حضور در هیچ دوره از جشنواره فیلم فجر را نداشت اما فیلم در زمان مُرده ی بهمن و اسفند اکران شد و در قیاس با فیلم های رقیبش فروش خوبی داشت و در زمره بهترین فیلم های سال قرار گرفت. اما آنچه که باعث دیده شدن و استقبال از آن شد نه تنها حواشی اش نبود بلکه آن جنس از سینمایی بود که تا کنون سینمای ایران به طور کامل به آن دست نیافته بود. محسن امیریوسفی در فیلم سومش همانند دو فیلم قبلی خیال و وهم را به شکلی مدرن در یک فضای سنتی به کار برده و اگر دو فیلم قبلی اش کمدی سیاه بودند در این فیلم هم با وجود سایه سنگین غم، رگه هایی از طنز در زیر متن فیلم به واسطه شخصیت ها وجود دارد. بهره وری فیلم از جلوه های کامپیوتری در کنار کارگردانی دقیق و البته سخت سکانس هایی که شخصیت ها با رعایت درست خط فرضی با یکدیگر به مکالمه می‌پردازند و همچنین بی طرفی فیلم در مواجه با نقطه نظرهای متفاوت سیاسی و اجتماعی نشانگر نبوغ سازنده اش است.


21 - دربند نسل جوان / «دربند» (پرویز شهبازی)

از دل مضامینی چون رفاقت و خیانت و اعتمادهای بی پایه و اساس بارها فیلم هایی کم مایه و قابل حدس ساخته شده که حسابش از دستمان در رفته است. پرویز شهبازی که نسل جوان و روحیاتشان را آنطور که باید می شناسد و همواره از نگاه و قضاوت های نصیحت گرانه و سرزنش گرانه فیلمسازان هم نسل خودش پرهیز می کند این بار هم به سراغ دغدغه های جوانان رفته و برخلاف فیلم های قبلی اش یک دختر دانشجوی شهرستانی محتاط را قهرمان «دربند» قرار می دهد. «دربند» شهبازی علاوه بر تحسین های متعدد تا مرز معرفی به عنوان نماینده اسکار 2013 پیش رفت اما قافیه را به رقیب سرسختش یعنی «گذشته» اصغر فرهادی باخت.


22 - آرایش دقیق / «آرایش غلیظ» (حمید نعمت الله)

حمید نعمت ا... در فیلم جاده ای و قبراقش پندهای اخلاقی و کلیشه ای نظیر سزا و تقاص عمل را در قالبی بدیع و در اتمسفری جنون آمیز به معرض تماشا می گذارد. حس و حال جاری در رنگ و تم فیلم ممکن است مخاطب را به یاد فیلم «دارجیلینگ لیمیتد» وس اندرسن بیاندازد و دور از انتظار نیست که حمید نعمت ا... از المان های رنگارنگ و مضامین اخلاقی آن در فیلمش الهام گرفته باشد اما نکته متمایز «آرایش غلیظ» زبان مستقل سینمایی کارگردان در کاربست نهایی فیلم است. بزرگترین دستاورد فیلم نعمت ا... شخصیت های ملموس با پرداختی صیقل خورده است که فیلمساز لحظه ای از آنها غافل نمی شود و با آرایشی دقیق قصه و سرنوشتشان را نیمه کاره رها نمی کند. شخصیت ها هیچکدامشان اضافی نیستند و همگی در روند فیلم تاثیرگذارند. اگر نعمت ا... برای پایان فیلم و رساندنش به جشنواره زمان بیشتری در اختیار داشت قطعا فیلم از نسخه فعلی اش کم نقص تر می بود.


23 - زنی در آغاز فصل سرد / «برف روی کاج ها» (پیمان معادی)

اگر ندانیم که «برف روی کاج ها» را پیمان معادی ساخته قطع به یقین حدس می زنیم که کارگردان فیلم زن است. فیلمی که پس از شکار سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم از نگاه تحریمی حوزه هنری در امان نماند. فیلم اول پیمان معادی یک موشکافی زیرکانه به روحیات و درونیات یک معلم پیانوی زن در آغاز فصلی جدید از زندگی اش است. فیلم در آن برهه ای ساخته شد که بیشتر آثار درام سینمای ایران بر روی مسائلی همچون خیانت و طلاق بنا شده بودند اما پیمان معادی در فیلم اولش علاوه بر انتخاب رنگ سیاه و سفید و هارمونی اش با کِلاویه های پیانو با به کارگیری مولفه های یک فیلم هنری از دریچه ای متفاوت تر به خیانت نگاه کرد و شکل گیری یک عشق تقریبا نامتعارف را با حوصله هر چه تمام تر به دور از از افت ریتم به تصویر کشید. «برف روی کاج ها» فیلمی است که عوامل آن بهترین کار خود را در آن انجام داده اند از بهترین بازی کارنامه هنری مهناز افشار گرفته تا بازی متفاوت صابر ابر و موسیقی اعجاب انگیز کارن همایونفر.


24 - میراث من، جنون / «برادرم خسرو» (احسان بیگلری)

در میان پدیده های فیلم اولی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، «برادرم خسرو» با توجه به لیاقتش شانس حضور در بخش مسابقه را همچون دو رقیب سرسختش یعنی «ابد و یک روز» و «من» به دست نیاورد اما دست کمی هم از آن دو فیلم نداشت. ژانر روانشناختی که در سینمای ایران معمولا با شکست مواجه شده در «برادرم خسرو» به شکلی ویژه تر و علمی‌تر پیاده شده است. پرداختن به بیماری ارثی اختلال دو قطبی که دو برادر یعنی ناصر و خسرو با آن مواجه هستند در وهله اول مثل تمام موضوعات روانشناختی به نظر می آید اما اگر اطلاعات گسترده تری در خصوص این بیماری داشه باشید یا از نزدیک با مبتلایان دو قطبی برخورد داشته باشید متوجه خواهید شد که احسان بیگلری علاوه بر عملکرد قابل قبولش در حوزه درام به لحاظ علمی هم درست عمل کرده است.


25 - شعله های خشم / «شعله ور» (حمید نعمت الله)

جدیدترین فیلم حمید نعمت ا... که به فاصله چند ماه پس از «رگ خواب» ساخته شد نسخه مردانه فیلم قبلی اش است با این تفاوت که در «شعله ور» دیگر خبری از قهرمان آسیب دیده ی نظاره گر نیست و بالعکس با ضدقهرمانی شکست خورده مواجه هستیم که برای خاموش کردن آتش خشم و حسد خود از انجام هیچ کاری ابا ندارد و حتی در مسیر عقده گشایی هایش دست به جنایت هم می زند. با وجود آنکه «شعله ور» مولفه های یک فیلم شخصی را دارد و قهرمانش یک ضد قهرمان تمام عیار است اما تماشاچی صبورش را با خود همراه می کند تا جایی که در اواخر فیلم مخاطب دلش به حال فرید «شعله ور» می‌سوزد و ترحمی نسبت به او ایجاد می کند. «شعله ور» هم همانند فیلم های دیگر نعمت ا... حاوی یک پیام اخلاقی مهم است که بسیار هوشمندانه تر از آنها در فیلم گنجانده شده است. بازی امین حیایی در «شعله ور» بهترین بازی عمرش است و فیلم یکی از زیباترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

67 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

متری شیش و نیم - Metri Shishonim        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (16 خبر):

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت