New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  همایون اسعدیان: «سینما» یک ضیافت و آداب است که در خانه به دست نمی‌آید / شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا است

arrow  پردیس چارسو، میزبان اهالی رسانه / یکی از راه‌های اکران آثار، جشنواره‌هاست / مشروح نشست مجازی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر

arrow  پخش مستند پرتره ناصر نظامی دوبلور قدیمی از تلویزیون

arrow  از مارتین اسکورسیزی و کریستوفر نولان تا کوئینتین تارانتینو و اصغر فرهادی / کارگردانانی که فیلم بد نمی سازند

arrow  عکس های کمتر دیده شده فریماه فرجامی به مناسبت سالروز تولدش

arrow  عدم تمایل سینماداران به بازگشایی سالن ها / گیشه تعطیل است

arrow  پخش آنلاین نمایشی به کارگردانی مائده طهماسبی و هنرنمایی فرهاد آئیش

arrow  رمان مشهور هرمان هسه فیلم سینمایی می شود

arrow  قطع همکاری نتفلیکس و آمازون با گلدن گلوب

arrow  فرمانروای دو دهه / یادداشت احمد شاهوند برای اصغر فرهادی بهترین کارگردان بیست سال اخیر سینمای ایران

arrow  سالن‌های روباز، هوایی تازه‌ در جشنواره‌ها

arrow  جزئیات بازگشایی سینماها از ۱۸ اردیبهشت

arrow  نخستین نشست مجازی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شود

arrow  عکس های کمتر دیده شده اصغر فرهادی به مناسبت سالروز تولدش

arrow  راهیابی انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» به بازار جشنواره انسی فرانسه

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

تی تی

تی تی (آیدا پناهنده)

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر، سودابه جعفر زاده، امیر حامد، مهدی فرضیه، هلیدا کردبچه

یدو

یدو (مهدی جعفری)

بازیگران: ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش

گیج گاه

گیج گاه (عادل تبریزی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیلپور، علی باغفر

خط فرضی

خط فرضی (فرنوش صمدی)

بازیگران: سحر دولتشاهی پژمان جمشیدی حسن پورشیرازی آزیتا حاجیان صدف عسگری امیررضا رنجبران نوید بانی کتایون سالکی

منصور

منصور (سیاوش سرمدی)

بازیگران: محسن قصابیان، لیندا کیانی، مهدی کوشکی، حمیدرضا نعیمی

مامان

مامان (آرش انیسی)

بازیگران: رویا افشار ، امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس و شقایق شوریان

روزی روزگاری آبادان

روزی روزگاری آبادان (حمیدرضا آذرنگ)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا محسن تنابنده الهام شفیعی هیراد آذرنگ سهیل جمالی امیرحسین ابراهیمی

روشن

روشن (روح الله حجازی)

بازیگران: رضا عطاران سارا بهرامی سیامک انصاری مسعود میرطاهری ابراهیم عزیزی محمد ولی زادگان مهدی حسینی‌نیا سرگل لواسانی

مصلحت

مصلحت (حسین دارابی)

بازیگران: فرهاد قائمیان وحید رهبانی مهدی حسینی‌نیا مجید نوروزی امیر نوروزی نازنین فراهانی سهی‌بانو ذوالقدر مهدی فریضه علی دل‌پیشه حسن تسعیری مجید جعفری وحید نفر

زالاوا

زالاوا (ارسلان امیری)

بازیگران: نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام، هدی زین‌‌العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح کریمی، زاهد زندی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

:: 14 مرداد 1399  4:53:31 PM  ::

«قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

«قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران به انتخاب 55 نویسنده و منتقد در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

سی نت: دومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» ویژه نامه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران به سردبیری احمد شاهوند منتشر شد.

به گزارش «سینما شبکه» (سی نت) پنجاه و پنج نویسنده و منتقد بهترین فیلم های اکران شده در دهه نود سینمای ایران را انتخاب کردند. یادداشتی که در ادامه می آید برای فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد به عنوان فیلم رتبه دهم بهترین های دهه نود نوشته شده است.

***

فرهاد خالدی نیک - رخشان بنی اعتماد برای نگارش فیلمنامه و کارگردانی «قصه ها» به سراغ برخی از مهم ترین شخصیت‌های فیلم های گذشته اش رفته است. فیلم هایی که هر یک به نوعی به خاطر طرح مسائل و معضلات اجتماعی، در حافظه بلندمدت سینمادوستان ایرانی ماندگار هستند. فیلم هایی که حتی نام کوچک بسیاری از شخصیت هایشان در حافظه مان حک شده و اشاره ای کوچک کافی است که پیشنیه ایشان در ذهن مان متبادر شود. این چنین است که وقتی عباس (محمدرضا فروتن) در گفت و گوی کوتاهش با معصومه (مهراوه شریفی نیا) از گذشته ها می گوید یا طوبی (گلاب آدینه) با دردمندی تمام، استیفای حق و حقوق خویش و آزادی فرزندش را طلب و پیگیری می کند، بلافاصله تصاویر و دیالوگ های «زیر پوست شهر» در ذهن رژه می روند و ارتباط مخاطب را با «قصه ها»ی بنی اعتماد و شخصیت های اثر به حد اعلاء می رسانند. شخصیت هایی که به واسطه واقعی بودن ایشان و ریشه دار بودن مشکلات شان، در مسیر رودخانه زندگی در حرکت هستند و حالا بازگشت دوباره آن ها و تماشای سرنوشت ایشان، می تواند جذابیت های دوچندانی داشته باشد.

با این حال حسن فیلم در این است که نه تنها برای مخاطبان جدی سینمای رخشان بنی اعتماد، بلکه برای کسانی که فیلم های گذشته وی را ندیده اند نیز می تواند دیدنی و قابل تامل باشد. شناخت دقیق بنی‌اعتماد از آسیبب های اجتماعی و نگاه ژرف اندیش وی، باعث می شود که «قصه ها» به عنوان فیلمی مستقل، فارغ از این که قصه هایش می توانند ارتباط ماهوی مناسبی با یکدیگر برقرار کنند یا خیر، حتی برای مخاطب خارجی و یا بیگانه با این فضاها نیز تماشایی جلوه کند. شاید به همین خاطر است که فیلم علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز، در جشنواره های دیگری نظیر هامبورگ، پوسان، کلکته و ... نیز درخشید و نام کارگردانش را بر سر زبان‌ها انداخت.

نمی توان از «قصه ها» گفت و اشاره ای به وجه مستندگونه اش نکرد. به خصوص در سکانس مینی‌بوس که دوربین کوهیار کلاری از منظر شخصیت مستندساز (حبیب رضایی) بطور مستمر، بدون قطع و به ظرافت میان کارگران معترض در رفت و آمد است و ساختار مستندگونه دلپذیری به فیلم می بخشد. ساختاری که اگرچه ممکن است در لحظاتی کش دار و شعاری به نظر برسد، ولی دست روی نکاتی می گذارد که همچنان مساله، دغدغه و حرف دل بسیاری از کارگران زحمتکش ایرانی است. در عین حال با این که شخصیت مستندساز در شروع، پایان و بخش هایی از میانه ی فیلم، حضوری پررنگ دارد ولی در همه قصه ها و داستانک های فیلم ایفای نقش ندارد و طبعاً نمی تواند به عنوان نخ تسبیح ارتباطی میان اپیزودها یا قسمت های مختلف فیلم در نظر گرفته شود.
«قصه ها» آشکارا فیلمی پر از غصه، تلخ و گزنده است بطوریکه بعضی ها بنی اعتماد را متهم به سیاه‌نمایی کرده اند. با این وجود فیلمساز دغدغه مند سینمای ما، فیلم را با روزنه هایی از امید به پایان می‌رساند. امیدی که در خلال آخرین اپیزود فیلم و در نتیجه گفت و گوی پینگ پنگی میان حامد (پیمان معادی) و سارا (باران کوثری) ذره ذره به فیلم تزریق می شود تا آینده آن چنان هم که می نماید، تیره و مبهم نباشد. آینده ای که دیر یا زود می آید و امید است در آن، فیلم تازه ای از این کارگردان شاخص سینمای ایران را به نظاره بنشینیم.

 

منبع: ماهنامه «برش های کوتاه»

797 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قصه ها - Ghesseha        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به ماهنامه «برش های کوتاه» (20 خبر):

20 - «تی تی» فیلم منتخب نویسندگان و منتقدان ماهنامه «برش های کوتاه» / شماره هفتم ماهنامه «برش های کوتاه» ویژه جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتشر شد

19 - اقتدار یک تیم موفق / اصغر فرهادی و بازیگرانش در جمع بهترین بهترین های دهه نود سینمای ایران به انتخاب شصت نویسنده و منتقد / ویژه نامه "بهترین های سینمای ایران در دهه نود" ماهنامه «برش های کوتاه» در صد صفحه منتشر شد

18 - لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا، بهترین بازیگران زن دهه نود سینمای ایران / به انتخاب بیش از پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

17 - بهترین بازیگران مرد دهه نود سینمای ایران معرفی شدند / به انتخاب پنجاه نویسنده و منتقد ماهنامه «برش های کوتاه»

16 - اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

15 - بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

14 - لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

13 - شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

12 - پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

11 - در ستایش پوست‌اندازی / یادداشت مجتبی اردشیری برای فیلم «ابد و یک روز» به عنوان سومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

10 - فیلم‌ گنگستری مدرن / یادداشت سیدآریا قریشی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به عنوان چهارمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

9 - مرز اخلاق و انسانیت / یادداشت علی نعیمی برای فیلم «فروشنده» به عنوان پنجمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

8 - اندک اندک به یادم بیاور... / یادداشت نزهت بادی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به عنوان ششمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

7 - روایت یک جنایت / یادداشت سیدحواد صفوی برای فیلم «ماهی و گربه» به عنوان هفتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

6 - «آدمی، مخفی است در زیرِ زبان»! / یادداشت مهدی تیموری برای فیلم «پرویز» به عنوان هشتمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

5 - تنگنا / یادداشت مازیار معاونی برای فیلم «سرخپوست» به عنوان نهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

4 - زیر پوست شهر / یایدداشت فرهاد خالدی نیک برای فیلم «قصه ها» به عنوان دهمین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

3 - این چند فیلم ... / یادداشت شبیر نعلبندیان برای فیلم های رده یازدهم تا بیست و پنجم بهترین های دهه نود سینمای ایران

2 - »جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران / در دومین شماره ماهنامه «برش های کوتاه» و به انتخاب 55 نویسنده و منتقد

1 - «برش های کوتاه» به جمع ماهنامه های سینمایی پیوست / اولین شماره منتشر شد: ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت